Den magiska kulan, Ordbilder, Svenska, Svenska år 1, Uppgifter

Den magiska kulan kap 18

PKapitel 18 är i form av en saga och handlar om en prins som försöker vinna Pepitas hjärta på olika sätt. Det visar sig att han egentligen bara behöver vara sig själv för att vinna hennes hjärta. Och det passar ju ypperligt att arbeta med uppbyggnaden av sagor och skriva egna sagor denna vecka.

Vi ska också arbeta med bokstavsljudet Pp. Både med formen och ljudet som är väldigt lik både b och d som vi har arbetat med tidigare. De elever som fortfarande håller på att lära sig att koppla ihop bokstaven med sitt bokstavsljud behöver uppmärksammas på de små visuella skillnader som skiljer bokstäverna åt. Jag tycker också att det är viktigt att eleverna får använda bokstäverna och dess ljud som de är ämnade till, att skriva ord, och de får därför träna på det när de arbetar med arbetsbladet. Orden som vi skriver på arbetsbladet är spegel, spik, prins, apelsin, svamp, päron. Eleverna får sedan svara på läsförståelsefrågor, de som arbetar med arbetshäften skriver ja/nej som svar. Svaren på frågorna är 1. Nej, 2. Ja, 3. Ja, 4. Nej, 5. Ja, 6. Nej.

De som redan har en automatiserad avkodning är skillnaden på de olika bokstäverna redan uppenbara så de behöver inte traggla med bokstäver och bokstavsljud. De får istället träna på läsning, läsförståelse och att formulera meningar. Frågorna är både på ytan, under ytan samt på djupet. Svaret på frågorna är: 1. Spegeln kunde prata, 2. Han tränade, satte på sig smycken och satte på sig peruk och smink, 3. Hon blev kär i prinsens spegelbild för där var han sig själv. 4. Att alla är bra som man är!

Vi ska också uppmärksamma orden mig, sig och dig som ju inte stavas som de låter. De ordbilderna är bra om man automatiserar så man slipper brottas med dem i onödan.

Här finns arbetshäftet och läsförståelsefrågorna:

UTDRAG UR DET CENTRALA INNEHÅLLET I SVENSKA FÖR ÅK 1-3:

Läsa och skriva

  • Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll.
  • Handstil och att skriva med digitala verktyg.
  • Språkets struktur med stor och liten bokstav, punkt, frågetecken och utropstecken samt stavningsregler för vanligt förekommande ord i elevnära texter.
  • Alfabetet och alfabetisk ordning.
  • Sambandet mellan ljud och bokstav

Frågenivåer
På ytan-frågor: Svaret finns i texten (vem, vad, var, när).
Under ytan-frågor: Svaret står inte exakt i texten och kan ha mer än ett rätt svar (varför, hur, hur tänker du?).
På djupet-frågor: Vad betyder texten för mig? (Vi ställer oss frågor om ex. varför personerna gör som de gör).

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.