Robin - Hjälp, en robot!, Skolan

Robin – Hjälp, en robot! kapitel 1-5

Jag håller på med ett bokstavshäfte som passar till Robin, Hjälp, en robot! Jag har hunnit göra de första fem kapitlen så jag lägger ut dem här så länge. Jag brukar använda övningarna på Smartboarden. Jag drar upp en sida i taget och så funderar klassen på orden och vi lyssnar efter bokstavsljuden och sen får eleverna turas om att skriva på Smartboarden. Det är en bra förberedelse inför arbete i arbetsboken. Det fungerar naturligtvis lika bra att skriva ut dem och ha i ett häfte eller som dubbelsidiga arbetsblad (varje bokstav finns på två sidor).

LADDA NER: Arbetshäfte Robin – Hjälp, en robot! Kapitel 1-5

Robin - Wow,en deckarklubb!, Skolan, Svenska år 3

Robin – Wow, en deckarklubb! åk 3

Vi har bytt läslära på vår skola och läser nu böckerna om Robin. Min klass har läst böckerna om Robin sedan årkurs 1. Det här läsåret har de gått i 3:an och vi har läst Robin – Wow, en deckarklubb! Den här veckan läser vi sista kapitlet i boken så nu har jag satt ihop alla veckors arbetsblad till ett läsförståelsehäfte 🙂 (jag har inte gjort några läsförståelsehäften till åk 1 och 2).

LADDA NER: Läsförståelsehäfte Robin – Wow, en deckarklubb!

Läsbingo, NO

Tema fjäril

Vi har arbetat med fjärilens livscykel och delar. Vi beställde ett fjärilskit från lekolar. Det var så spännande att se larverna äta upp sig, bli puppor och sedan krypa ur sitt skal och bli en vacker fjäril. Vi ställde hypoteser som vilken fjärilssort det skulle bli och när de skulle kläckas. Vi skrev även observationer under tiden och arbetade med fjärilens livscykel och delar på olika sätt. Ett roligt sätt är att måla och limma olika pastasorter (risoni, fusilli, gnocchi, farfalle) på en pinne. Pastasorterna symboliserar stadierna ägg, larv, puppa och fjäril.

Eleverna kommer att få ett läsbingo och ett bokmärke i fjärilens tecken för att uppmuntra till läsning under sommarlovet. Jag bifogar dem här om ni vill använda dem.

LADDA NER: Bokmärke fjäril sommarlov
LADDA NER: Läsbingo fjäril sommarlov

Astrid Lindgren, Läsvecka

Läsvecka och Astrid Lindgren

Nästa vecka har vi läsvecka och då ska vi i åk 2 arbeta med Astrid Lindgren. Vi börjar så klart temat med en grej of the day på måndag, på självaste Astrid Lindgrens födelsedag den 14/11. I GOTD får vi lära känna Astrid och lära oss om några av böckerna som hon skrivit. Vi har beställt boklådor från biblioteket och de innehåller många olika böcker från Astrids fina sagoskatt. Eleverna ska även få arbeta med Astrids olika karaktärer och jag har skrivit enkla texter om 11 olika sagor/karaktärer. De ska arbeta i små grupper och läsa texten, skriva en tankekarta och sedan göra ett collage om sin karaktär. Vi kommer avsluta veckan med att presentera collagen för varandra och gå en tipsrunda.

Här finns en GOTD, häftet med texterna och en tankekarta.

Hos astridlindgren.com finns mer information, aktiviteter och bilder som du får använda i skolan.

Bild ©The Astrid Lindgren Company/Ingrid Vang Nyman
Musik

Dock’n’roll – Puls och tempo (avsnitt 1)

Vet ni om att det finns ett program på urplay.se som passar perfekt för dina musiklektioner? Har du som jag musik för lågstadiet och kanske inte spelar en massa instrument själv och helst inte sjunger solo inför klassen? Då passar den här serien perfekt (ja, den passar även för dig som gillar att sjunga och spela instrument 🙂 Den tar upp rytm, klang, puls och tempo med mera.

Det finns en jättebra lärarhandledning men en massa tips hur man kan arbeta med varje program. Varje avsnitt är perfekt planering för 2-3 lektioner (vi har 40 minuter per vecka). Genomgång och tittande på avsnitt första lektionen och så arbetar man praktiskt på en eller två lektioner med koppling till avsnittet.

Första avsnittet tar upp Puls och tempo och vi får följa Betty Beat som inte vet vad puls och tempo är: https://urplay.se/serie/222354-docknroll

Till avsnittet har jag skapat en spotifylista med musik som vi lyssnade på när vi arbetade med puls och tempo. Så här jobbade vi:

  • Till delen Lyssna och diskutera använde jag pianostycket Gymnopédie No. 1 av Erik Satie som de tipsar om i lärarhandledningen men även Petters ”Det går bra nu” och Metallicas ”Enter Sandman”. Hur lät pulsen? Hur kan man beskriva pulsen?
  • Låtarna använde vi även till att röra oss till eller gunga med i puls och tempo och använde med en mjuk boll som de tipsar om i delen Pröva själv. Vi lyssnade även Överste Hathis marsch och marcherade i takt i klassrummet, ut i korridoren och ut på skolgården 🙂
  • Till delen Utforska vidare tipsar de om låten ”Live and let die” av Paul Mc
    Cartney och Wings. Vi gjorde så som det står i handledningen; eleverna var olika djur som elefant, sköldpaddor och harar. De fick bara röra sig när deras tempo spelades 🙂 Vi sjöng också olika sånger som Blinka lilla stjärna, Björnen sover och Veckodagarna (ta sånger som eleverna kan utan och innan). Först sjöng vi tillsammans med samma puls och tempo, sedan provade vi att sjunga i olika – samtidigt 🙂

Det blev många diskussioner, rörelser och sånger kring puls och tempo.

Hjärtfrekvens, Puls, Liv, Linje, Vinka, Frekvens

Bild från Pixabay 

 

Den magiska kulan, Diamantjakten, Nyckeln till skatten

Arbets- och läsförståelsehäften till ABC-klubben (alla häften)

Letar du efter arbets- och läsförståelsehäften till ABC-klubbens ”Den magiska kulan”, ”Diamantjakten” och ”Nyckeln till skatten”? Då har du hittat rätt 🙂 Arbetshäftena till ”Den magiska kulan” har mina elever arbetat med i skolan och häftena till ”Diamantjakten” och ”Nyckeln till skatten” har mina elever haft som läxa tillsammans med läsläxan.

Jag har gjort två häften till ”Den magiska kulan”, dessa har jag arbetat med eleverna i skolan. Eleverna har sin läsebok och veckans kapitel att läsa som läxa eftersom vårt syfte med läxa är att eleverna ska få mängdläsning. Vill man exempelvis använda en av sidorna till respektive kapitel som läxa så behöver man gå igenom orden innan (är något ord eller något annat är oklart så kolla på respektive kapitels inlägg).

Läsförståelsehäftet är till de som är goda läsare och har god läsförståelse samt läser B- eller C- boken med visst flyt. De har också kommit en bit i sin skrivutveckling. Läser man B-boken med flyt men ännu inte kan läsa mellan raderna så är det bättre att eleven arbetar i arbetshäftet. Jag ger C-boken till elever som har kommit långt både i sitt läsflyt och läsförståelse och har gjort frågorna utefter det. Frågorna är på raden, mellan raderna och ibland bortom raderna för att de ska få lite utmaning. ABC-klubben benämner frågorna som på ytan, under ytan samt på djupet-frågor. Mina elever har läst i små grupper för varandra och sedan svarat på frågorna tillsammans i skolan. Vill man använda häftet som läxa är det viktigt att gå igenom frågorna och att eleverna fått möjlighet att diskutera frågorna i skolan innan de får hem läxan (svaren på frågorna finns i respektive inlägg för varje kapitel. Vissa svar är endast exempel då de ibland kan finnas flera olika svar på frågan).

Frågenivåer
På ytan-frågor: Svaret finns i texten (vem, vad, var, när).
Under ytan-frågor: Svaret står inte exakt i texten och kan ha mer än ett rätt svar (varför, hur, hur tänker du?).
På djupet-frågor: Vad betyder texten för mig? (Vi ställer oss frågor om ex. varför personerna gör som de gör).

Till ”Diamantjakten” har jag gjort häften på tre olika nivåer. Vill man ha ett och samma häfte till de som läser A- samt B-boken, så passar häftet till A-boken bäst. På väg-häftet är till de elever som är i början av sin läsutveckling, där är det lite repetition och de flesta svaren finns att finna på raderna i läseboken. Jag har skrivit sidnummer där svaret på frågan finns och det finns bildstöd. Häftenas svårighetsgrad ökar sedan med varje bok. Jag har skrivit frågorna utifrån att man kan läsa exempelvis B-boken med visst flyt och kan läsa både mellan och bortom raderna.

Till ”Nyckeln till skatten” har jag också gjort tre häften på olika nivåer. Även här passar häftet till A-boken både till A- och B-boken och precis som till Diamantjakten ökar svårighetsgraden i häften till Nyckeln till skatten.

Hur vi arbetade med de olika kapitlen kan du läsa under inlägget till varje specifikt kapitel (klicka då på den bok ni läser i menyn så får du upp alla inlägg om boken).

Vill man så skriver man ut varje sida som A4 (för de som behöver mer plats för att skriva) och binder ihop med en spiral, men det går lätt att skriva ut häftet som en bok. Jag brukar då öppna dokumentet i Acrobat reader och skriva ut därifrån. Man väljer häfte under Anpassning av sidstorlek och sidhantering.

GOTD, Helena Bross, Läsvecka

Helena Bross

Den här veckan har vi läsvecka och vi kommer arbeta med författaren Helena Bross. Vi kommer få besök av Nynäshamns bibliotek, boklådor fulla med Helena Bross böcker och vi ska även göra en GOTD om henne. Under veckan ska vi läsa flera av Helena Bross böcker på olika sätt genom högläsning, med axelkompis och i grupp. Vi ska även arbeta med berättelsens delar; början, handling och slut och träna på det när vi skriver egna berättelser. Eleverna ska även få skriva ett eget slut till en av Helena Bross berättelser. Spännade vecka!

Har ni läsvecka så passa på att se den här filmen som är en vacker hyllning till böcker, The fantastic flying books of Mr. Morris Lessmore.

Här finns även en intervju med Helena Bross: https://www.youtube.com/watch?v=R-g8zA2psiQ

Här finns grejjen: GOTD Helena_bross

Robin - Hjälp, en robot!

Robin – Hjälp, en robot! kapitel 3-5

Här kommer ett ordbingo med ord från kapitlen 3-5. Vi jobbar med bingot samtidigt som eleverna läser kapiten i läseboken och arbetar med arbetsboken. Ordbilderna vi fokuserar på under dessa veckor är och (kap 3), vi och har (kap 4), jag och är (kap 5) och eleverna skriver då även meningar med hjälp av de ordbilderna på iPad eller för hand beroende på var de befinner sig i sin skrivutveckling.

4. Ordbingo Robin kap 3-5