Musik

Dock’n’roll – Puls och tempo (avsnitt 1)

Vet ni om att det finns ett program på urplay.se som passar perfekt för dina musiklektioner? Har du som jag musik för lågstadiet och kanske inte spelar en massa instrument själv och helst inte sjunger solo inför klassen? Då passar den här serien perfekt (ja, den passar även för dig som gillar att sjunga och spela instrument 🙂 Den tar upp rytm, klang, puls och tempo med mera.

Det finns en jättebra lärarhandledning men en massa tips hur man kan arbeta med varje program. Varje avsnitt är perfekt planering för 2-3 lektioner (vi har 40 minuter per vecka). Genomgång och tittande på avsnitt första lektionen och så arbetar man praktiskt på en eller två lektioner med koppling till avsnittet.

Första avsnittet tar upp Puls och tempo och vi får följa Betty Beat som inte vet vad puls och tempo är: https://urplay.se/serie/222354-docknroll

Till avsnittet har jag skapat en spotifylista med musik som vi lyssnade på när vi arbetade med puls och tempo. Så här jobbade vi:

  • Till delen Lyssna och diskutera använde jag pianostycket Gymnopédie No. 1 av Erik Satie som de tipsar om i lärarhandledningen men även Petters ”Det går bra nu” och Metallicas ”Enter Sandman”. Hur lät pulsen? Hur kan man beskriva pulsen?
  • Låtarna använde vi även till att röra oss till eller gunga med i puls och tempo och använde med en mjuk boll som de tipsar om i delen Pröva själv. Vi lyssnade även Överste Hathis marsch och marcherade i takt i klassrummet, ut i korridoren och ut på skolgården 🙂
  • Till delen Utforska vidare tipsar de om låten ”Live and let die” av Paul Mc
    Cartney och Wings. Vi gjorde så som det står i handledningen; eleverna var olika djur som elefant, sköldpaddor och harar. De fick bara röra sig när deras tempo spelades 🙂 Vi sjöng också olika sånger som Blinka lilla stjärna, Björnen sover och Veckodagarna (ta sånger som eleverna kan utan och innan). Först sjöng vi tillsammans med samma puls och tempo, sedan provade vi att sjunga i olika – samtidigt 🙂

Det blev många diskussioner, rörelser och sånger kring puls och tempo.

Hjärtfrekvens, Puls, Liv, Linje, Vinka, Frekvens

Bild från Pixabay 

 

Den magiska kulan, Diamantjakten, Nyckeln till skatten

Arbets- och läsförståelsehäften till ABC-klubben (alla häften)

Letar du efter arbets- och läsförståelsehäften till ABC-klubbens ”Den magiska kulan”, ”Diamantjakten” och ”Nyckeln till skatten”? Då har du hittat rätt 🙂 Arbetshäftena till ”Den magiska kulan” har mina elever arbetat med i skolan och häftena till ”Diamantjakten” och ”Nyckeln till skatten” har mina elever haft som läxa tillsammans med läsläxan.

Jag har gjort två häften till ”Den magiska kulan”, dessa har jag arbetat med eleverna i skolan. Eleverna har sin läsebok och veckans kapitel att läsa som läxa eftersom vårt syfte med läxa är att eleverna ska få mängdläsning. Vill man exempelvis använda en av sidorna till respektive kapitel som läxa så behöver man gå igenom orden innan (är något ord eller något annat är oklart så kolla på respektive kapitels inlägg).

Läsförståelsehäftet är till de som är goda läsare och har god läsförståelse samt läser B- eller C- boken med visst flyt. De har också kommit en bit i sin skrivutveckling. Läser man B-boken med flyt men ännu inte kan läsa mellan raderna så är det bättre att eleven arbetar i arbetshäftet. Jag ger C-boken till elever som har kommit långt både i sitt läsflyt och läsförståelse och har gjort frågorna utefter det. Frågorna är på raden, mellan raderna och ibland bortom raderna för att de ska få lite utmaning. ABC-klubben benämner frågorna som på ytan, under ytan samt på djupet-frågor. Mina elever har läst i små grupper för varandra och sedan svarat på frågorna tillsammans i skolan. Vill man använda häftet som läxa är det viktigt att gå igenom frågorna och att eleverna fått möjlighet att diskutera frågorna i skolan innan de får hem läxan (svaren på frågorna finns i respektive inlägg för varje kapitel. Vissa svar är endast exempel då de ibland kan finnas flera olika svar på frågan).

Frågenivåer
På ytan-frågor: Svaret finns i texten (vem, vad, var, när).
Under ytan-frågor: Svaret står inte exakt i texten och kan ha mer än ett rätt svar (varför, hur, hur tänker du?).
På djupet-frågor: Vad betyder texten för mig? (Vi ställer oss frågor om ex. varför personerna gör som de gör).

Till ”Diamantjakten” har jag gjort häften på tre olika nivåer. Vill man ha ett och samma häfte till de som läser A- samt B-boken, så passar häftet till A-boken bäst. På väg-häftet är till de elever som är i början av sin läsutveckling, där är det lite repetition och de flesta svaren finns att finna på raderna i läseboken. Jag har skrivit sidnummer där svaret på frågan finns och det finns bildstöd. Häftenas svårighetsgrad ökar sedan med varje bok. Jag har skrivit frågorna utifrån att man kan läsa exempelvis B-boken med visst flyt och kan läsa både mellan och bortom raderna.

Till ”Nyckeln till skatten” har jag också gjort tre häften på olika nivåer. Även här passar häftet till A-boken både till A- och B-boken och precis som till Diamantjakten ökar svårighetsgraden i häften till Nyckeln till skatten.

Hur vi arbetade med de olika kapitlen kan du läsa under inlägget till varje specifikt kapitel (klicka då på den bok ni läser i menyn så får du upp alla inlägg om boken).

Vill man så skriver man ut varje sida som A4 (för de som behöver mer plats för att skriva) och binder ihop med en spiral, men det går lätt att skriva ut häftet som en bok. Jag brukar då öppna dokumentet i Acrobat reader och skriva ut därifrån. Man väljer häfte under Anpassning av sidstorlek och sidhantering.

GOTD, Helena Bross, Läsvecka

Helena Bross

Den här veckan har vi läsvecka och vi kommer arbeta med författaren Helena Bross. Vi kommer få besök av Nynäshamns bibliotek, boklådor fulla med Helena Bross böcker och vi ska även göra en GOTD om henne. Under veckan ska vi läsa flera av Helena Bross böcker på olika sätt genom högläsning, med axelkompis och i grupp. Vi ska även arbeta med berättelsens delar; början, handling och slut och träna på det när vi skriver egna berättelser. Eleverna ska även få skriva ett eget slut till en av Helena Bross berättelser. Spännade vecka!

Har ni läsvecka så passa på att se den här filmen som är en vacker hyllning till böcker, The fantastic flying books of Mr. Morris Lessmore.

Här finns även en intervju med Helena Bross: https://www.youtube.com/watch?v=R-g8zA2psiQ

Här finns grejjen: GOTD Helena_bross

Robin Hjälp en robot

Robin – Hjälp, en robot! kapitel 3-5

Här kommer ett ordbingo med ord från kapitlen 3-5. Vi jobbar med bingot samtidigt som eleverna läser kapiten i läseboken och arbetar med arbetsboken. Ordbilderna vi fokuserar på under dessa veckor är och (kap 3), vi och har (kap 4), jag och är (kap 5) och eleverna skriver då även meningar med hjälp av de ordbilderna på iPad eller för hand beroende på var de befinner sig i sin skrivutveckling.

4. Ordbingo Robin kap 3-5

Ordbilder, Ordbingo, Robin Hjälp en robot

Robin – Hjälp, en robot! kapitel 1-2

Vi har bytt läromedel i svenska. Vi ville prova Robin-serien så nu arbetar förskoleklassen och vi ettor med den medan de andra årskurserna arbetar vidare med ABC-klubben.

Vi brukar jobba en hel del med ordbilder innan vi kör igång med läsläxan. Det gör vi bland annat med memory och ordbingo med ordbilder från läseboken. Det är så roligt att de kan några ord när de börjar med läsläxan. Ett memory (1) har ord med bildstöd för de som ännu inte känner igen några ord eller kan ljuda ihop orden. På det andra memoryt (2) ska kortet med ordet matchas med kortet med bilden.

Om ni vill ha dem så kommer de första kapitlen här. Ordbingot (3) har tio olika brickor och vi har arbetat med dem två och två. Jag drar ett ord som jag läser, vi ljudar tillsammans och sedan så skriver jag ordet på tavlan. Eleverna letar upp ordet på sin bricka.

Skriv ut och laminera så kan du använda dem många gånger.

1. Memory ord&bild Robin – Hjälp, en robot!

2. Memory Robin – Hjälp en robot! kap 1-2

3. Ordbingo Robin – Hjälp en robot! kap1-2

 

Nyckeln till skatten

Nyckeln till skatten – häften

Här kommer läsförståelsefrågorna till Nyckeln till skatten i häften 🙂

Läsförståelsefrågorna finns på tre nivåer och i tre olika häften. Jag har använt dem till läsläxan och eleverna har läst texten i boken och svarat på frågorna hemma eller i skolan.

Klicka på bilden så kommer du till respektive pdf-häfte. Varje häfte består av 26 sidor.

Här finns länkarna som text om bilderna inte fungerar:
Nyckeln till skatten På väg – häfte  (reviderad maj 2022)
Nyckeln till skatten A häfte (reviderad juni 2022)
Nyckeln till skatten B – häfte

Bokmärke till Nyckeln till skatten finns att hämta hos Natur & kultur.

Vill man så skriver man ut varje sida som A4 (för de som behöver mer plats för att skriva) och binder ihop med en spiral, men det går lätt att skriva ut häftet som en bok. Jag brukar då öppna dokumentet i Acrobat reader och skriva ut därifrån. Man väljer häfte under Anpassning av sidstorlek och sidhantering. Om du inte har Acrobat reader som förhandsval kan du ladda ner dokumentet och sedan klicka på ”Öppna som” och där välja Acrobat reader.

Nyckeln till skatten, Svenska år 3

Nyckeln till skatten kapitel 23

När vi läser kapitel 23 kommer vi träna på att sammanfatta och återberätta kapitlet i arbetsboken. Det är många saker som har försvunnit som har med Olivia Kummelstjärna att göra. Vi kommer tänka tillbaka till ”Den magiska kulan” och ”Diamantjakten” och fundera på vad som kan ha hänt med alla de sakerna, kulan, spegeln, breven….

Kapitlet har ett perfekt slut som gör att eleverna får fundera vidare på vad som händer i nästa kapitel, många kommer säkert tänka tillbaka och komma på vad Asta plötsligt kom på 🙂

Nyckeln till skatten ”På väg” kap 23
Nyckeln till skatten A kap 23
Nyckeln till skatten B kap 23

Nyckeln till skatten, Svenska år 3

Nyckeln till skatten kapitel 22

I kapitel 22 i ”Nyckeln till skatten” så hittar äntligen Ingjalds skatt ”hem” till montern på museet. I kapitlet lyckas dessutom Olle leda sina elever till skatten i klassrummet till slut.

När vi läser kapitlet kommer eleverna få träna på att skriva egna instruktioner till varandra. Det är ju så viktigt att skriva tydliga instruktioner så den andre förstår och det är inte alltid så lätt, så det ska vi träna lite extra på. De kommer också få skriva instruktioner när de arbetar med programmering och det är ju alltid spännande, framförallt att få använda instruktionerna till att programmera en blue-bot 🙂

Till veckans kapitel skickar vi som vanligt med läsförståelsefrågor. Varje torsdag läser eleverna kapitlet för sin axelkompis och de går tillsammans igenom läsförståelsefrågorna medan jag smyger runt och lyssnar. De ger varandra så himla bra tips hur man kan skriva bra meningar och diskuterar ”under ytan” frågor så båda förstår. Samarbete när det är som bäst!

Nyckeln till skatten ”På väg” kap 22
Nyckeln till skatten A kap 22
Nyckeln till skatten B kap 22