Skolan

Välkommen

Hej och välkommen till Fröken Selander. Jag använder mig av metoder som ”Att skriva sig till läsning” (ASL), Grej of the day (GOTD) och Kooperativt lärande (KL). Jag försöker få in läsningen, skrivandet och samarbete i alla ämnen och under alla lektioner.

Min klass använde tidigare ABC-klubbens Den magiska kulan, Diamantjakten och Nyckel till skatten som läslära. Jag har gjort en del material till de böckerna som man kan använda som arbetsbok, extramaterial, anpassning eller som läsläxa.

Min nya klass har nu börjat använda Robin-böckerna från Sanoma. Jag har gjort lite material till den första boken Robin, hjälp en robot så som ordbingo och memory.

Jag hoppas att du kan hitta lite tips och material som du kan få användning av. Du hittar materialet i menyn över det här inlägget (eller i en mer specificerad meny till höger om du sitter vid datorn, och i botten om du använder mobil eller läsplatta).

Hälsningar Cathrine

Nyckeln till skatten

Nyckeln till skatten – häften

Här kommer läsförståelsefrågorna till Nyckeln till skatten i häften 🙂

Läsförståelsefrågorna finns på tre nivåer och i tre olika häften. Jag har använt dem till läsläxan och eleverna har läst texten i boken och svarat på frågorna hemma eller i skolan.

Klicka på bilden så kommer du till respektive pdf-häfte. Varje häfte består av 26 sidor.

Uppdatering juni 2022: Jag håller på att revidera häftena till Nyckeln till skatten. Det är lite felskrivet här och var och några sidor som hamnat fel. Jag har även fått möjlighet att använda Karin Ohlis typsnitt Skolstil.

Här finns länkarna som text om bilderna inte fungerar:
Nyckeln till skatten På väg – häfte  (reviderad maj 2022)
Nyckeln till skatten A häfte (reviderad juni 2022)
Nyckeln till skatten B – häfte (håller på att revideras)

Bokmärke till Nyckeln till skatten finns att hämta hos Natur & kultur.

Vill man så skriver man ut varje sida som A4 (för de som behöver mer plats för att skriva) och binder ihop med en spiral, men det går lätt att skriva ut häftet som en bok. Jag brukar då öppna dokumentet i Acrobat reader och skriva ut därifrån. Man väljer häfte under Anpassning av sidstorlek och sidhantering. Om du inte har Acrobat reader som förhandsval kan du ladda ner dokumentet och sedan klicka på ”Öppna som” och där välja Acrobat reader.

GOTD, Helena Bross, Läsvecka

Helena Bross

Den här veckan har vi läsvecka och vi kommer arbeta med författaren Helena Bross. Vi kommer få besök av Nynäshamns bibliotek, boklådor fulla med Helena Bross böcker och vi ska även göra en GOTD om henne. Under veckan ska vi läsa flera av Helena Bross böcker på olika sätt genom högläsning, med axelkompis och i grupp. Vi ska även arbeta med berättelsens delar; början, handling och slut och träna på det när vi skriver egna berättelser. Eleverna ska även få skriva ett eget slut till en av Helena Bross berättelser. Spännade vecka!

Har ni läsvecka så passa på att se den här filmen som är en vacker hyllning till böcker, The fantastic flying books of Mr. Morris Lessmore.

Här finns även en intervju med Helena Bross: https://www.youtube.com/watch?v=R-g8zA2psiQ

Här finns grejjen: GOTD Helena_bross

Robin Hjälp en robot

Robin – Hjälp, en robot! kapitel 3-5

Här kommer ett ordbingo med ord från kapitlen 3-5. Vi jobbar med bingot samtidigt som eleverna läser kapiten i läseboken och arbetar med arbetsboken. Ordbilderna vi fokuserar på under dessa veckor är och (kap 3), vi och har (kap 4), jag och är (kap 5) och eleverna skriver då även meningar med hjälp av de ordbilderna på iPad eller för hand beroende på var de befinner sig i sin skrivutveckling.

4. Ordbingo Robin kap 3-5

Ordbilder, Ordbingo, Robin Hjälp en robot

Robin – Hjälp, en robot! kapitel 1-2

Vi har bytt läromedel i svenska. Vi ville prova Robin-serien så nu arbetar förskoleklassen och vi ettor med den medan de andra årskurserna arbetar vidare med ABC-klubben.

Vi brukar jobba en hel del med ordbilder innan vi kör igång med läsläxan. Det gör vi bland annat med memory och ordbingo med ordbilder från läseboken. Det är så roligt att de kan några ord när de börjar med läsläxan. Ett memory (1) har ord med bildstöd för de som ännu inte känner igen några ord eller kan ljuda ihop orden. På det andra memoryt (2) ska kortet med ordet matchas med kortet med bilden.

Om ni vill ha dem så kommer de första kapitlen här. Ordbingot (3) har tio olika brickor och vi har arbetat med dem två och två. Jag drar ett ord som jag läser, vi ljudar tillsammans och sedan så skriver jag ordet på tavlan. Eleverna letar upp ordet på sin bricka.

Skriv ut och laminera så kan du använda dem många gånger.

1. Memory ord&bild Robin – Hjälp, en robot!

2. Memory Robin – Hjälp en robot! kap 1-2

3. Ordbingo Robin – Hjälp en robot! kap1-2

 

Nyckeln till skatten, Svenska år 3

Nyckeln till skatten kapitel 23

När vi läser kapitel 23 kommer vi träna på att sammanfatta och återberätta kapitlet i arbetsboken. Det är många saker som har försvunnit som har med Olivia Kummelstjärna att göra. Vi kommer tänka tillbaka till ”Den magiska kulan” och ”Diamantjakten” och fundera på vad som kan ha hänt med alla de sakerna, kulan, spegeln, breven….

Kapitlet har ett perfekt slut som gör att eleverna får fundera vidare på vad som händer i nästa kapitel, många kommer säkert tänka tillbaka och komma på vad Asta plötsligt kom på 🙂

Nyckeln till skatten ”På väg” kap 23
Nyckeln till skatten A kap 23
Nyckeln till skatten B kap 23

Nyckeln till skatten, Svenska år 3

Nyckeln till skatten kapitel 22

I kapitel 22 i ”Nyckeln till skatten” så hittar äntligen Ingjalds skatt ”hem” till montern på museet. I kapitlet lyckas dessutom Olle leda sina elever till skatten i klassrummet till slut.

När vi läser kapitlet kommer eleverna få träna på att skriva egna instruktioner till varandra. Det är ju så viktigt att skriva tydliga instruktioner så den andre förstår och det är inte alltid så lätt, så det ska vi träna lite extra på. De kommer också få skriva instruktioner när de arbetar med programmering och det är ju alltid spännande, framförallt att få använda instruktionerna till att programmera en blue-bot 🙂

Till veckans kapitel skickar vi som vanligt med läsförståelsefrågor. Varje torsdag läser eleverna kapitlet för sin axelkompis och de går tillsammans igenom läsförståelsefrågorna medan jag smyger runt och lyssnar. De ger varandra så himla bra tips hur man kan skriva bra meningar och diskuterar ”under ytan” frågor så båda förstår. Samarbete när det är som bäst!

Nyckeln till skatten ”På väg” kap 22
Nyckeln till skatten A kap 22
Nyckeln till skatten B kap 22

 

Nyckeln till skatten, Svenska år 3

Nyckeln till skatten kap 21

Nästa vecka har vi sportlov men veckan efter så fortsätter vi läsa Nyckeln till skatten. Vi är framme vid kapitel 21 och Asta, Bea och Cesar har fått en ledtråd till en dikt som visar sig vara skriven av Karin Boye. De får sig också en rejäl överraskning i kapitlet.

Vi kommer fortsätta arbeta med dikter. Eleverna ska få skriva egna dikter och det finns exempel på olika dikter både i lärarhandledningen och i arbetsboken. Eleverna ska få testa att skriva en femrading. En femrading är en dikt på fem rader och innehåller substantiv, adjektiv, verb, en känsla och synonym.

En femrading kan vara uppbyggd så här:

Först ut är ett substantiv (sak, plats eller person)
Andra raden består av två beskrivande ord (adjektiv)
Tredje raden består av tre verb (vad händer eller vad kan man göra med det första ordet)
En mening med fyra ord som visar en känsla
Ett ord som är synonym till första ordet.

Det här är min femrading om sportlovet 🙂

¨^¨^¨^¨^¨^¨^¨
Sportlov
Härligt, sportigt
Promenera, läsa, vila
Det ska bli skönt
Ledighet
¨^¨^¨^¨^¨^¨^¨

Här kommer arbetsbladen till kapitel 21:

Nyckeln till skatten På väg kap 21
Nyckeln till skatten A kap 21
Nyckeln till skatten B kap 21