Den magiska kulan, Ordbilder, Skolan, Svenska år 1

Den magiska kulan kapitel 15

Å Den här veckan har vi arbetat med bokstaven Åå och ordbilden på. Då passade vi på att arbeta med a/å/ä och även att många ord stavas med o, men låter som å. Vi börjar veckan med att samla ord som börjar med å, eller innehåller å på tavlan. Även ord med o men som låter som å skrev vi upp. Några av orden som eleverna säger tar jag sedan med på veckans arbetsblad. De vet då redan vad orden betyder, annars kan man så klart behöva gå igenom orden om de är obekanta.

Vi arbetade också med ordbilden och prepositionen . Vi pratade om hur man använder ordet och skrev meningar som ”Jag har en mössa på huvudet” och ”Cathrine skriver på tavlan”.

De elever som läser A-boken arbetar med Åå-stencilen tillsammans med mig. Jag tar upp den på Smartboarden, drar namn-pinnar och de får turas om att svara på vad det är för ord, lyssna vilka bokstavsljud som ordet innehåller och sedan skriva bokstäverna. Jag skriver samtidigt på Smartboarden. De ord som ska skrivas i rutorna är kråka, mås, åtta, blåbär, två, åsna. De som läser B- och C-boken läser för varandra och svarar på läsförståelsefrågorna. Svaret på frågorna är: 1. Hon drömmer att hon ska åka tåg, 2. Stora får knuffar bort henne, 3. Hon har inte den magiska kulan längre, 4. Pappa väcker Asta.

Arbetshäftet och läsförståelsehäftet laddar du ner här:

UTDRAG UR DET CENTRALA INNEHÅLLET I SVENSKA FÖR ÅK 1-3:

Läsa och skriva

  • Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll.
  • Handstil och att skriva med digitala verktyg.
  • Språkets struktur med stor och liten bokstav, punkt, frågetecken och utropstecken samt stavningsregler för vanligt förekommande ord i elevnära texter.
  • Alfabetet och alfabetisk ordning.
  • Sambandet mellan ljud och bokstav
GOTD, Skolan, SO, Tema hela året

GOTD Samerna

Jag kommer uppmärksamma vår ursprungsbefolkning samerna genom att visa en ”Grej of the day”.

samer.se finns det jättemycket information om samerna. De har även lektionsplaneringar med färdiga lektioner att använda vilket är toppenbra. Ta en titt här om ni hittar något som ni vill använda: http://www.samer.se/skola

Mina elever ska även få lyssna på sagan Bortbytingen som finns på Sveriges radio och rita den samiska flaggan.

Om bildspelet ser konstig ut, spara ner den och öppna den i Powerpoint. Om du exempelvis öppnar den i visningsläge i din mobil kan bakgrundsbilder och typsnitt se annorlunda ut.

Den magiska kulan, Ordbilder, Skolan, Svenska år 1

Den magiska kulan kapitel 14

KDen här veckan ska vi arbeta med bokstaven Kk och ordbilden kan. Idag samlade vi ord på tavlan. Ord som började på K eller innehöll k, som vanligt blev tavlan fylld med ord.

Vi spånade tillsammans på meningar med ordbilden kan och vi skrev frågor med kan, frågor som ”Kan du göra en volt” och jag som inte gör volter fick förslag på hur jag skulle kunna träna på det. De tyckte jag skulle testa på en studsmatta 🙂 Så kommer det nog inte bli, och svaret på frågan blev ”Nej, jag kan inte göra en volt”. De förenklade då svårighetsgraden och frågade ”Kan du göra en kullerbytta” och då blev svaret ”Ja, jag kan göra en kullerbytta”. Gulliga ungar!

Vi kommer träna på att skriva Kk och lyssna på bokstavsljud i ord och träna på att skriva bokstäverna. Vi ska även skriva frågor och svar med ordbilden kan, både för hand och på iPad. Orden som vi skriver är krona, sko, kniv, kanin, klo, mask.

”Läsfixarna”, Natur & Kultur Illustratör: Åsa Gustafsson.

De elever som kommit längre i sin läs- och skrivutveckling läser B- eller C-boken med viss flyt och har börjat skriva meningar. De arbetar med läsförståelsefrågor som är raden, mellan raderna och bortom raderna (ABC-klubben beskriver dem som på ytan, under ytan och på djupet-frågor) som utmaning. Eleverna börjar alltid med att läsa kapitlet för varandra i små grupper och svarar på frågorna tillsammans.

Svaret på frågorna är: 1. Det var ingen där, 2. Cesar och Bea svarade inte Asta. 3. De var arga på henne för att hon tog kulan. På grund av det så fick de otur. 4. Här får eleverna fundera själva och tillsammans hur Asta, Bea och Cesar skulle kunna lösa det.

Frågenivåer
På ytan-frågor: Svaret finns i texten (vem, vad, var, när).
Under ytan-frågor: Svaret står inte exakt i texten och kan ha mer än ett rätt svar (varför, hur, hur tänker du?).
På djupet-frågor: Vad betyder texten för mig? (Vi ställer oss frågor om ex. varför personerna gör som de gör).

Här finns arbetshäftet och läsförståelsefrågorna:

UTDRAG UR DET CENTRALA INNEHÅLLET I SVENSKA FÖR ÅK 1-3:

Läsa och skriva

  • Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll.
  • Handstil och att skriva med digitala verktyg.
  • Språkets struktur med stor och liten bokstav, punkt, frågetecken och utropstecken samt stavningsregler för vanligt förekommande ord i elevnära texter.
  • Alfabetet och alfabetisk ordning.
  • Sambandet mellan ljud och bokstav
Bild, Bild år 1, NO, Skolan, Svenska

Fåglar

Nu har eleverna skrivit egna faktatexter om en fågel. De hade en tankekarta och en faktabok att utgå ifrån och de skulle ha med hur fågeln ser ut, var den bor, hur boet ser ut, hur länge ungarna stannar i boet.

Syftet med uppgiften var att lära sig fakta om en fågel, förstå faktatextens uppbyggnad och att skriva meningar med stor bokstav och punkt.

För de elever som har det svårt att läsa/skriva, läste jag texten och de fick sedan formulera vad de ville skriva och så skrev jag meningar på en mini-whiteboardtavla som de kunde skriva av.

De skulle sedan rita av fågeln som den såg ut, några valde att rita på fri hand och några kalkerade. På bildlektionen så tryckte de sina händer och ritade dit näbb och ben och fick på så sätt en fågel. Några av eleverna gjorde fågeln som de arbetat med och några var sugna på att göra en annan fågel. De mest populära fåglarna var koltrasten och domherren. Eleverna tyckte dom var väldigt fina.

De ska få redovisa sina arbeten för varandra och sedan ska vi gå vidare och skriva sagor om fantasifåglar och då arbeta med berättelsens uppbyggnad.

Den magiska kulan, Ordbilder, Skolan, Svenska, Svenska år 1, Uppgifter

Den magiska kulan kapitel 13

ÄNästa vecka ska vi arbeta med bokstaven Ää. Då passar det bra att prata om likheter och olikheter mellan a, å och ä. Då ska vi även prata om att e-ljudet ibland låter som ä men stavas med och tvärtom. Vi brukar starta varje vecka med att skriva så många ord som vi tillsammans kan komma på som har veckans bokstav i sig. Jag kan tänka mig att det kommer ord som stavas med e också, så diskussionen kommer sig naturlig.

Vi ska också arbeta med att träna på att skriva Ää, vi skriver orden äpple, älg, häst, päron, säl, räka, skriva ord med ordbilden är. Ordbilden har vi jobbat med tidigare så eleverna känner igen den och kan läsa ordet utan ansträngning. Denna vecka ska vi arbeta med ord som innehåller är som exempelvis ärtor, päron, här och kär. Det är så roligt att trolla med ord.

De elever som kommit längre i sin läs- och skrivutveckling läser B- eller C-boken med viss flyt och har börjat skriva meningar. De arbetar med läsförståelsefrågor som är raden, mellan raderna och bortom raderna (ABC-klubben beskriver dem som på ytan, under ytan och på djupet-frågor) som utmaning. Eleverna börjar alltid med att läsa kapitlet för varandra i små grupper och svarar på frågorna tillsammans.

Frågenivåer
På ytan-frågor: Svaret finns i texten (vem, vad, var, när).
Under ytan-frågor: Svaret står inte exakt i texten och kan ha mer än ett rätt svar (varför, hur, hur tänker du?).
På djupet-frågor: Vad betyder texten för mig? (Vi ställer oss frågor om ex. varför personerna gör som de gör).

Svaren på läsförståelsefrågorna är 1. På vinden, 2. Hon skulle hitta nyckeln till skattkistan, 3. Den var grön, hade långa tänder och skrek, 4. Den var tom för de trodde inte Asta skulle klara det.

Här finns arbetshäftet och läsförståelsefrågorna:

UTDRAG UR DET CENTRALA INNEHÅLLET I SVENSKA FÖR ÅK 1-3:

Läsa och skriva

  • Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll.
  • Handstil och att skriva med digitala verktyg.
  • Språkets struktur med stor och liten bokstav, punkt, frågetecken och utropstecken samt stavningsregler för vanligt förekommande ord i elevnära texter.
  • Alfabetet och alfabetisk ordning.
  • Sambandet mellan ljud och bokstav
Den magiska kulan, Ordbilder, Skolan, Svenska, Svenska år 1

Den magiska kulan kapitel 12

DDen här veckan arbetar vi med bokstaven Dd och ordbilderna den och det. Det är lätt att blanda ihop Dd med Bb, det är inte så konstigt då de är så lika, så vi ska prata om olika strategier för att kunna se och höra skillnad på dem.

Det är bra att prova att säga dem tillsammans och känna att att när man säger B pressar man samman läpparna och när man säger D så placerar man tungan precis bakom den övre tandraden. Vi ska även använda vårt väggalfabet och bordsalfabet, visa, prata och testa att bära och dra med kroppen, läsa och skriva Dd. Det finns många bilder som man kan använda, men det är bra med många olika strategier tänker jag och förhoppningsvis så blir det lättare. Vi ska även prata om dubbelteckning då kapitlet heter ”Kladden och Sladden”.

Vi ska beskriva saker med hjälp av att skriva gåtor. De ska få använda sig av den, det, en och ett med hjälp av receptet:

Den är grå.
Den är stor.
Den har en snabel.
Det är en _____________.

De ska sedan få läsa upp gåtorna för klassen så de andra får gissa. Jag sätter även upp alla deras texter i hallen där alla elever i klassen har varsin plastficka. Där kan de läsa varandra. Andra elever, lärare, syskon och vårdnadshavare kan också läsa. Eleverna visar med stolthet upp sina texter.

Innan de ska skriva sina gåtor har jag ett arbetsblad som vi ska arbeta med så de förstår formen av gåtorna. Arbetsbladen finns i på sidan 24 i arbetshäftet. Vi ska också träna på att skriva ord och denna vecka skriver vi delfin, eld, dörr, drake, hund, groda.

”Läsfixarna”, Natur & Kultur Illustratör: Åsa Gustafsson.

De elever som kommit längre i sin läs- och skrivutveckling läser B- eller C-boken med viss flyt och har börjat skriva meningar. De arbetar med läsförståelsefrågor som är raden, mellan raderna och bortom raderna (ABC-klubben beskriver dem som på ytan, under ytan och på djupet-frågor) som utmaning. Eleverna börjar alltid med att läsa kapitlet för varandra i små grupper och svarar på frågorna tillsammans.

Svaren på frågorna är: 1. Balansera, tigerbrottning och gastgrottan, 2. Det är katten. Den är svart, hade arga ögon och väste. 3. Satte honom i buren, 4. Här får eleverna använda läsfixaren spågumman och skriva vad de tror händer.

Här finns arbetshäftet och läsförståelsefrågorna:

UTDRAG UR DET CENTRALA INNEHÅLLET I SVENSKA FÖR ÅK 1-3:

Läsa och skriva

  • Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll.
  • Handstil och att skriva med digitala verktyg.
  • Språkets struktur med stor och liten bokstav, punkt, frågetecken och utropstecken samt stavningsregler för vanligt förekommande ord i elevnära texter.
  • Alfabetet och alfabetisk ordning.
  • Sambandet mellan ljud och bokstav
NO, Svenska, Tema hela året

Vinterfåglar

Vi ska börjat arbeta med vinterfåglar som är en del av tema hela året. Vi har börjat temat med att göra en tankekarta på tavlan med vad vi visste om fåglar, de började tänka enskilt, sedan i par för att sedan delge varandra i klassen (EPA) och sedan tittade vi på Skrutts fågelbok som finns på UR Skola. Vi tittade på avsnitten Små fåglar och Större fåglar. Utifrån programmen har vi valt ut 10 fåglar som eleverna ska få arbeta med i grupper tillsammans med vår parallellklass.

Vi använder en mall till tankekarta som en av våra kollegor satt ihop. Där har vi skrivit in intressant fakta om varje fågel under rubriker som utseende, bo, ägg och ungar. Vi har valt att ha med fåglar som mestadels stannar i Sverige under vintern, både små och lite större fåglar. Fåglarna som vi ska arbeta med är talgoxe, blåmes, större hackspett, domherre, skata, gråsparv, koltrast, kaja, kråkan och björktrast. Några fåglar flyttar ibland eller delvis (vilket är intressant att ta med) men vi har inga rena flyttfåglar med. Eleverna kommer även arbeta med faktaboken ”Första fågelboken” av Lars Klinting för att träna på att söka fakta.

Eleverna ska sedan skriva fakta om fågeln som de arbetar med på iPad och rita en bild. De ska sedan få redovisa för varandra. Texten och bilden ska vi sedan montera i boken Hela året (vi använder sugarpaperböcker).

GOTD, Skolan, Tema hela året

Hela året

Vi har börjat med Tema hela året som kommer vara ett tema både på vårterminen i år 1 och fortsätter på höstterminen i år 2. Vi ska arbeta med alla månaderna och årstiderna och det blir ett ämnesövergripande arbete inom fler olika ämnen, främst NO, SO och svenska.

Nu i januari börjar vi med att köra en GOTD om januari så vi får reda på liter mer vad som händer i januari som exempelvis högtider och lite annan rolig fakta.

Den magiska kulan, Ordbilder, Svenska, Uppgifter

Den magiska kulan kapitel 11

Första veckan på terminen fortsatte vi arbeta med kapitel 10 i ”Den magiska kulan”, bokstaven Tt och ordbilderna hon och han. Vi kom igång bra efter lovet och vi fortsatte i princip där vi slutade.

Nästa vecka läser vi kapitel 11 och vi ska då arbeta med bokstaven Vv och ordbilderna ja och nej. Vi kommer även arbeta med substantiv, obestämd/ bestämd form, och sambandet mellan en vante – vanten och ett bord – bordet. Orden vi arbetar med och skriver i rutorna är våg, val, elva, svan, räv, oliv.

Eleverna ska träna på att läsa instruktioner och följa dem genom att rita bilder till dem. De kommer också att få träna mer på att skriva den här terminen, mer än de gjort innan då vi mest skrivit på iPad. De ska få träna lite på att skriva bokstäver så de kommer in hur man skriver dem, uppifrån och ner, från vänster till höger osv. Vi kommer inte traggla för mycket och de som tycker att det är svårt kommer fortsättningsvis få skriva mycket på iPad. Det för att det ska vara roligt och lustfyllt så vi inte släcker den låga som jag ändå tycker de har när det gäller båda att läsa och skriva. Att gå varsamt fram är nog nyckel. Jag har ganska många i klassen som väljer att skriva sina texter för hand när vi skriver meningar och i vår ”Grej of the day”- bok så det faller sig mer och mer naturligt för dem att skriva med penna.

De elever som kommit längre i sin läs- och skrivutveckling och läser B- eller C-boken med viss flyt och har börjat skriva meningar arbetar med läsförståelsefrågor. De läsförståelsefrågorna är på raden, mellan raderna och bortom raderna (ABC-klubben beskriver dem som på ytan, under ytan och på djupet-frågor) för att de ska få lite utmaning. Eleverna börjar alltid med att läsa kapitlet för varandra i små grupper och läser sedan och svarar på läsförståelsefrågorna tillsammans. Svaren på frågorna är 1. Valles bilverkstad, 2. För att det stod fel namn på dem, 3. De tjafsade om kulan, 4. För att det var hon som hade fått den.

UTDRAG UR DET CENTRALA INNEHÅLLET I SVENSKA FÖR ÅK 1-3:

Läsa och skriva

  • Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll.
  • Handstil och att skriva med digitala verktyg.
  • Språkets struktur med stor och liten bokstav, punkt, frågetecken och utropstecken samt stavningsregler för vanligt förekommande ord i elevnära texter.
  • Alfabetet och alfabetisk ordning.
  • Sambandet mellan ljud och bokstav