Bild år 3, Skolan, Svenska

En klassuppsättning böcker

I oktober såg jag att man kunde anmäla sig via en sida på Facebook och få en klassuppsättning av en helt nyskrivet bok som heter Släpp taget Jonte!, skriven av Johan Eriksson. Och jag anmälde mig förstås! Det var ett samarbete mellan bokförlaget Pintxoförlag och Svensk travsport.

Wiiiiii! Nu har jag fått böckerna!

Jag har tänkt att jag ska använda mig av läsförståelsestrategierna från En läsande klass, spågumman, reportern, konstnären, detektiven och cowboyen. Jag har tänkt mig att jag ska fokusera mer på någon av strategierna under varje specifik lektion (även om vi kommer använda oss av flera av strategierna när vi läser). Vi kommer använda oss av spågumman för att förutspå vad boken handlar om genom att först titta på framsidan av omslaget och sedan baksidan, i något av kapitlerna fokusera på detektiven och ta reda på och prata om om svåra ord och fraser som vi inte vet vad de betyder eller förstår och i ett annat kapitel fokusera på de inre bilder som vi ser när vi läser. Det ska bli jätteroligt att arbeta med boken!

image

Skolan, SO

Istiden

Nu har vi börjat arbeta med istiden. Vi har haft spännande och intressanta diskussioner i klassrummet. Det är inte så lätt att förstå att vårt land har varit täckt av is, och av hur mycket is… Vi gjorde bilduppgifter där vi jämförde en kyrka och istäcket för att få lite bättre förståelse. De fick använda sig av lite olika tekniker, akvarellpennor, pastellkritor eller vattenfärg.

Det finns en jättebra serie på SLI.SE som heter BERG PÅ RIKTIGT. En del heter Spår av is. Den tar oss med i området runt Stockholm där det finns gott om spår från istiden i form av rullstensåsar, runhällar och isräfflor.

image

Skolan, SO

Dinosaurier

Vi har arbetat med dinosaurier in i det sista nu innan jullovet. Vi hade grupparbete med två elever i varje grupp och deras uppgift var att leta fakta ur lättlästa böcker och från internet om just deras dinosaurie. De skulle följa en mall med instruktioner om vad deras arbete skulle innehålla och hur de skulle redovisa arbetet. Det blev fina arbeten och redovisningar. Vi lärde oss mycket om olika dinosaurier. Eftersom vi är 27 elever i klassen så blev det 13 grupper och 13 olika dinosaurier som vi fördjupade oss i. Allas arbetet kommer att finnas i allas forntidsböcker.

Skolan

Forntiden

Nu har vi börjat arbeta med forntiden, det kommer bli ett långt temaarbete fram till påsklovet. Vi ska bland annat göra en forntidsbok och en forntidsteater. Eleverna har sett fram emot detta arbete länge! Vi började med att prata om hur livet började och att det finns olika teorier och skapelsemyter. Vi tittade på en filmserie och sedan fick de rita en bild av den skapelsemyt som de blev inspirerade av eller som de tyckte stämde in på deras egen bild av hur jorden skapades. Det blev många fina bilder och diskussioner i klassen.

Filmserien som vi tittade på finns på UR, Skapelsemyter.

Bild, Bild år 3, Skolan

Frida Kahlo

Vi har arbetat med några konstnärer, vi har tagit reda på fakta och tittat på deras alster. Vi har sedan arbetat med någon sorts uppgift som är förknippad med konstnären. Vi har arbeta med Andy Warhol och nu Frida Kahlo. Jag hittade en bild på nätet där man steg för steg målar av Frida Kahlos ansikte. Vi pratade om Fridas liv och tittade på målningar av henne och sen målade vi av henne. Vi målade bilden med pastellkritor på ett svart papper.

Jag valde ut bilder som vi tittade på, många av hennes bilder kan vara skrämmande så det gäller att välja ut bilderna med omsorg. Vi tittade också på en kort film om henne för barn (filmen är på engelska men jag översatte där det behövdes).

Bilden med alla steg finns att ladda ner här: Arts Projects For Kids

Bild, Skolan

Bild

Nu när jag har en årskurs 3 så har vi bild på schemat. Visserligen endast 30 min i veckan. Vi har gjort så att vi har bild och teknik (halva gruppen i varje och på samma tid) i halvklass och eleverna har då bild varannan vecka respektive teknik varannan vecka. Bildlektionen blir då dubbelt så lång och vi hinner lite mer. Bild är ett av ämnena som ALLA mina elever tycker om. Och de tar sig an alla projekt med hull och hr, det är så roligt att se dem jobba och bli förundrade över resultatet – det blir så fina bilder!

Som första uppgift arbetade vi med sockermålningar. Jag har gjort det många gånger tidigare på förskolan. Det blir så himla vackra bilder och det kändes som en bra uppgift att börja med. Alla blev förundrade av resultatet både de som gjort sockermålningar förut och för de som gjorde det första gången.

Det första man gör är en sockerlösning. Jag kokade upp 3 dl vatten och 6 dl socker så att sockret löste sig. Jag lät det sedan stå att svalna. Vi målade sedan på sockerlösningen med en bred pensel på ett lite tjockare papper. Vi lämnade en liten ram runt längst kanterna. Man behöver lagom mycket sockerlösning så att det blir helt täckt och blött på pappret (en glansig film). Sen tar man vattenfärg. Man behöver ganska mycket färg på en blöt pensel. En lagom stor pensel som är mjuk ger bästa resultat. Sedan droppar eller stänker man på sitt papper med vattenfärgen. Kolla vad som händer! Man får se upp så man inte stänker på grannens målning 😉

20150208-120604-43564717.jpg

Bild år 3, Boktips, Skolan, Svenska

En läsande klass

DSC_0825

Nu är jag inne på sista veckan på ledigheten, mitt sommarlov slutar på söndag och på måndag börjar jag att arbeta igen. Vi har i stort sett packat ner hela vår skola för den skulle renoverats i sommar. Det ska bli spännande att komma tillbaka, hoppas bara att de är klara 🙂 Sen ska allt packas upp och ställas tillbaka. Alla möbler ställer byggkillarna tillbaka, de har varit packade i containrar. Allt annat står i lådor. Jag packade elevernas arbeten i en speciell låda, som står vid min arbetsplats i lärarrummet – den är viktigast och det som måste finnas när skolan drar igång igen.

Min klass blir en 3:a i år. En 3:a! Oj, vad tiden gått fort! Det är så roligt att fått vara med klassen från åk 1. De har gått från att ha myror i brallan, försöka komma ihop som en grupp, kunna sitta ner och koncentrera sig till att bli en klass med bra sammanhållning, hjälpsamma och kämpar oerhört hårt med skolarbetet.

Jag är jättesugen på att komma igång med materialet ”En läsande klass”. Ett material som tränar läsförståelse. Ett färdigt material med färdiga introduktionslektioner. Materialet går ut på att ha strukturerade samtal om texter, precis som modern forskning menar leder till ökad läsförståelse, och att använda olika läsförståelsestrategier. Boken fick vi gratis i ett par exemplar till skolan och det är en studiehanledning med veckoplaneringar för årskurserna 1-6. Den är skriven av bland annat Martin Widmark och texter och bilder har författare och illustratörer upplåtit helt utan kostnad. Lektionsplaneringarna är skrivna av fem lärare med många års erfarenhet. På deras webbsida www.enlasandeklass.se finns sedan texter, läsloggar, arbetsblad och kopieringsunderlag till de olika lektionerna. Man kan inte bli annat än inspirerad!

Förra året arbetade vi med LäsDax 2 och SkrivDax 2 och jag gillar det materialet, jag tog alltid upp texterna på Smartboarden och vi läste och diskuterade texterna tillsammans. Som alltid har man elever som läsningen går som så lätt för och elever som får kämpa oerhört hårt, alla har verkligen vunnit på att diskutera som vi gjort. Men så kan man ju jobba med många olika material men jag tycker att Läs- och SkrivDax var väl genomtänkt och med en superbra lärarhandledning. Jag blir så stolt över mina elever som kämpar, de vill ha läsprojekt, vill ha en extra sida att läsa, vill läsa en extra gång för en vuxen eller klasskamrat.

Skolan

Idag var det skolavslutning

Mina elever har övat på ”Busy doin’ nothin'” med Ace Wilder, men en svensk version, ”Nu har vi härligt sommarlov”, som jag hittade på lektion.se och som vi skrev om en aning. Vi hittade en instrumental version på Soundcloud också som vi använde oss av i bakgrunden. Jätterolig men svår sång, det är många tempoväxlingar och det går riktigt snabbt i vissa partier. Men de klarade det galant. De fick med lite koreografi också. Så duktiga!
De är värda ett sommarlov nu 🙂 Själv jobbar jag några dagar till.
20140809-095556-35756089.jpg

Engelska, Skolan

Elevens val – engelska

Nu har vi haft elevens val igen. Och jag ansvarade för engelskan. Jag hade elever från 2:an och 3:an denna gång. Temat blev frukt 🙂

Vi började dagen med att presentera oss, en efter en, och samtidigt säga en frukt som vi tyckte om.
”My name is Cathrine and I like raspberries”
Allt eftersom eleverna sa en frukt/bär satte jag upp en bild på frukten på whiteboarden och skrev namnet under. Kunde inte eleverna namnet på engelska pratade vi om det, de provade sig fram och sa vad de trodde frukten hette. De var väldigt påhittiga 🙂 De ville presentera sig flera gånger och prova säga nya frukter. När vi pratat och upprepat frukterna flera gånger löste vi ett korsord. Jag hittade korsordet på lektion.se. Frukternas namn stod på engelska så eleverna behövde inte komma ihåg alla frukter, men de fick öva på att skriva den när de skrev in dem i korsordet.

När vi hade övat på frukterna och tagit en liten rast var det dags att leka fruktsallad. På engelska så klart 🙂 Eleverna fick välja några frukter som vi skulle ha med och jag delade ut vilka som var vilken frukt (3-4 olika frukter är lagom att ha med). Fruktsallad går till så att alla sitter i en ring på stolar. Det ska vara en stol färre än antalet som är med i leken. En står i mitten och ropar ex ”apples”, då reser sig alla äpplen upp och ska hitta en ny tom stol att sitta på, samtidigt ska den som står i mitten försöka ta en av de lediga platserna. Den som inte hinner sätta sig på en stol får stå i mitten och säga en frukt. Om den i mitten säger ”fruit salad” måste alla frukterna resa sig och hitta en ny plats tillsammans med den som står i mitten.

Efter leken gjorde vi en fruktsallad tillsammans, vi övade på frukternas namn, och ord som peel, slice osv. Eleverna tyckte det var jätteroligt, och gott 🙂
”In our fruit salad we had bananas, apples, oranges, grapes and raisins”

20130413-171546.jpg20130413-171640.jpg

Matematik, Skolan

Vintergeometri

Idag hade vi elevens val igen. Med nytt tema, vintertema blev det den här gången. Jag ansvarade för gruppen som valt vintergeometri. Inspiration fick jag från vår naturskola och deras bok Att lära in matematik ute 2

Vi gjorde geometriska former i snön och sprayade sedan formerna i olika färger med hjälp av karamellfärg blandat med vatten (det behövdes ganska mycket karamellfärg till en flaska med vatten, ca 1/4 dels färg använde vi för att det snabbt skulle bli färg på snön.)
Denna gång hade jag elever från F-3 och vi började att prata om olika former, först cirkel, triangel, kvadrat och rektangel. Men eftersom de formerna var ”platta” var vi överrens om att det vore roligare att jobba med former som har volym som cylinder, pyramid, rätblock, kub osv. Vi tittade och kände på olika saker som jag hade med mig och pratade om deras egenskaper.

Vi började sedan jobba, vi skulpterade olika former i snön och när vi var klara med en form sprayades de i gul, rosa, blå eller grön. Det blev en toppendag!