Djurspanarna, NO, SO, Svenska, Tema En resa i Sverige

Tema Sverige – Djurspanarna kap 1-6

Vi har börjat med Tema Sverige. Vi utgår från läseboken Djurspanarna som vi tidigare har haft som läsläxa i årkurs 3. I boken reser en familj genom hela Sverige i jakt på landskapsdjur. På vägen så lär vi oss en hel del fakta om landskapen men framförallt om djuren.

Jag läser högt ur boken och så jobbar vi med de olika landskapen på olika sätt. Tanken är inte att lära sig allt om olika landskap utan vi arbetar med läs- och skrivinlärning. Vi kommer att uppmärksamma något i varje landskap som utmynnar i en grej of the day, bilduppgift eller en faktatext med ett av landskapsdjuren. Vi kommer också arbeta med kartan, väderstreck och världsdelar i förhållande till Sverige. Vi använder sugarböcker och alla elever gör en egen Sverige-bok.

Första veckan arbetade vi med kapitlen 1-6 och landskapen Södermanland, Östergötland, Småland och Öland. Det blev många kapitel eftersom vi inte kommit igång med läsläxan och arbetet med “Nyckeln till skatten” än.

Vi har gjort två GOTD, en om Stockholms slott (Södermanland) och en om Sveriges minsta landskap Öland. De finns här:
GOTD Stockholms slott
GOTD Öland

Eleverna har också skrivit en faktatext om uttern som är Smålands landskapsdjur. Vi använde korta texter med fakta som eleverna skrev en sexfältare utifrån med hjälp av den kooperativa strukturen Kloka pennan. De arbetade i par och fick rollerna Läsare och skrivare. Läsaren läser texten och skrivaren skriver stödord i sexfältaren. Jag gillar den strukturen, det får verkligen alla elever att bli delaktiga vilket annars kan vara svårt när eleverna arbetar i par eller grupp. När sexfältaren var ifylld kontrollerade eleverna tillsammans så att de hade fått med alla viktig fakta och skrev sedan en faktatext utifrån stödorden som de satte in i sin Sverige-bok.

Här finns en faktatext utter
Här finns en Sexfältare_djur.
Läs mer om strukturen kloka pennan på kooperativt.com.

På bilden denna vecka ritade vi en delfin när vi läst kapitlet om Östergötland då de gjorde ett besök på Kolmården och delfinariet i boken. Eleverna tecknade en Kawai delfin som de målade med akvarellpennor och sen med pensel och vatten.

På musiklektionen sjöng vi bland annat Sverige är ett avlångt land och Lille katt (för lite koppling till Småland). Vi köpte en licens till Musikoteket till skolan (den gäller för hela skolan i 12 månader) och där finns massor med texter och musikbakgrunder. Perfekt om man vill lära sig lite nya sånger (eller lyssna på gamla godingar).

Landskapsvapnen hittar du hos Unga Fakta

Centralt innehåll

Svenska årskurs 1-3

Läsa och skriva

  • Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll.
  • Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord och bild samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.
  • Enkla former för textbearbetning, till exempel att i efterhand gå igenom egna och gemensamma texter och göra förtydliganden.
  • Handstil och att skriva med digitala verktyg.
  • Språkets struktur med stor och liten bokstav, punkt, frågetecken och utropstecken samt stavningsregler för vanligt förekommande ord i elevnära texter.

Berättande texter och sakprosatexter

  • Beskrivande och förklarande texter, till exempel faktatexter för barn, och hur deras innehåll kan organiseras.

Naturorienterande ämnena i årskurs 1-3

Året runt i naturen

  • Djur och växter i närmiljön och hur de kan sorteras, grupperas och artbestämmas samt namn på några vanligt förekommande arter.

Samhällsorienterande ämnena i årskurs 1-3

Att undersöka verkligheten

  • Rumsuppfattning med hjälp av mentala kartor och fysiska kartor över till exempel närområdet och skolvägar, såväl med som utan digitala verktyg. Storleksrelationer och väderstreck samt rumsliga begrepp, till exempel plats, läge och gräns.

Att leva i världen

  • Jordgloben. Kontinenternas och världshavens lägen på jordgloben. Namn och läge på världsdelarna samt på länder och platser som är betydelsefulla för eleven.

Bild årskurs 1-3

Bildframställning

  • Teckning, måleri, modellering och konstruktion.

Musik årskurs 1-3

Musicerande och musikskapande

  • Sång och spel i olika former: unison sång, kanon och växelsång samt ensemblespel.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.