Den magiska kulan, Ordbilder, Skolan, Svenska år 1

Den magiska kulan kapitel 16

U I dag läste jag kapitlet ”Prata ut”. Innan jag läste kapitlet pratade vi om vad titeln på kapitlet kunde betyda. Eleverna pratade länge om att det känns bra att få prata med någon om man är osams eller om det hänt något som man känner sig ledsen över.

Nästa vecka ska vi arbeta med bokstaven Uu. Eleverna börjar få bra koll på sambandet mellan bokstav och dess bokstavsljud. När jag skrev lilla u på tavlan såg eleverna att det såg ut som ett upp och nedvänt n. Jag skrev dem bredvid varandra un, och en elev som tragglar lite med läsningen, såg att det blev ordet nu om man slänger om bokstäverna. Så häftigt att vara med om! Det är de här små sakerna som gör läraryrket så underbart!

Nu tränar vi mycket på att läsa och skriva och eleverna skriver mer och mer för hand. De som behöver skriva på iPad tränar även de på att skriva bokstäver och ord på arbetsbladen. Allt för att träna på att sätta bokstavsljuden och sedan koppla ihop dem med rätt bokstav när de skriver den. Eleverna skriver orden hus, brun, hund i rutorna. Nästa vecka ska de även få läsa instruktioner och rita en bild utifrån dem. De ska också få svara på några frågor och träna på att skriva meningar med stor bokstav och punkt. Svaret på frågorna är 1. Hunden är brun, 2. Tuva har en glass, 3. Jag tror att den smakar gott/sött/choklad eller vad de nu tror att den smakar.

De elever som kommit längre i sin läs- och skrivutveckling läser B- eller C-boken med viss flyt och har börjat skriva meningar. De arbetar med läsförståelsefrågor som är raden, mellan raderna och bortom raderna (ABC-klubben beskriver dem som på ytan, under ytan och på djupet-frågor) som utmaning. Eleverna börjar alltid med att läsa kapitlet för varandra i små grupper och svarar på frågorna tillsammans.

Svaret på frågorna i läsförståelsehäftet är: 1. Hon tänkte på ABC-klubben och den magiska kulan, 2. För att Asta, Bea och Cesar gick och surade för sig själva. De brukade alltid vara glada, 3. De behövde prata ut om den magiska kulan, 4. Att de skulle gå till den gamla damen och fråga vad de skulle göra.

Arbetshäftet och läsförståelsehäftet laddar du ner här:

UTDRAG UR DET CENTRALA INNEHÅLLET I SVENSKA FÖR ÅK 1-3:

Läsa och skriva

  • Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll.
  • Handstil och att skriva med digitala verktyg.
  • Språkets struktur med stor och liten bokstav, punkt, frågetecken och utropstecken samt stavningsregler för vanligt förekommande ord i elevnära texter.
  • Alfabetet och alfabetisk ordning.
  • Sambandet mellan ljud och bokstav

Frågenivåer
På ytan-frågor: Svaret finns i texten (vem, vad, var, när).
Under ytan-frågor: Svaret står inte exakt i texten och kan ha mer än ett rätt svar (varför, hur, hur tänker du?).
På djupet-frågor: Vad betyder texten för mig? (Vi ställer oss frågor om ex. varför personerna gör som de gör).

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.