Skolan, Svenska

Bokstaven B

Denna vecka jobbade vi med bokstaven B. Bokstaven Bb är lite klurig, den både ser ut och låter lite som Dd och Pp. Eleverna fick prova att säga bokstäverna tillsammans för att höra var i munnen som man uttalar den specifika bokstaven. Vi provade att sätta Pp,Bb och Dd i olika ord för att se hur de såg ut och hur de lät ex bil-pil, bollen-pollen, be-de. Jätteroligt när eleverna kommer på en massa olika ord 🙂

Vi gjorde en bläckfisk som eleverna tyckte var jätterolig att göra.
Vi tog garn i olika färger och virade runt en bok (ca 30 varv), klippte av garnet i den nedre delen och formade den övre delen som en boll och knöt ett snöre en bit ner runt bollen (huvudet på bläckfisken) och satte sedan fast två ögon på den. Kul och lätt 🙂

20130518-163018.jpg

Engelska, Skolan

Elevens val

Idag hade vi elevens val och jag var ansvarig för engelskagruppen. Vi gjorde så att alla elever fick göra sitt val i början på terminen och utifrån deras val fick de tre av sina val utspidda på terminen. Varje lärare får ansvara för samma ämne under de tre dagarna. Därför planerade jag min elevens val dag en gång och kan sedan köra samma uppplägg de två följande gångerna.

Det var verkligen jättekul att ha elevens val och få elever från alla de olika klasserna (F-3).
Jag började dagen med att eleverna fick se en engelsk film från Kids English Zone som handlade om kroppsdelar, antal och färger. De fick sedan rita ett varsitt monster (på engelska förståss) med valfritt antal huvuden, kroppar i olika färger. Vi pratade sedan om hur många av de olika koppsdelarna de hade och vilka färger de hade. Det blev monster, vampyrer och andra läskiga figurer.

Efter rasten åt de sin frukt och lyssnade på en saga från ”Meka med engelska” som är mestadels på svenska men med engelska inslag, en rolig saga 🙂 Sen var det dags att spela Twister, på engelska förståss. Hand, foot, right, left, blue, yellow, red and green var nyckelorden idag 🙂
Efter lunchen kom höjdpunkten på dagen, Afternonn tea. Eleverna fick baka scones och receptet var på enegelska och svenska. Vi fikade sedan med te och scones med marmelad. Mums! En toppendag blev det!

20130227-211128.jpg

Skolan, Svenska

Bokstaven S

Jag introducerar en ny bokstav varje vecka, och denna vecka var det bokstaven S. Bokstaven Ss är en bokstav som fnns i många ord och är lätta att forma och känna igen (den kan hamna åt fel håll om man skriver den förståss, men vi skriver ju på datorn och då hamnar den rätt hela tiden 😉 Vi gör ett djur som hör till bokstaven också, och denna vecka var det en spindel. Jag brukar alltid börja lektionen med att vi ser en liten film om djuret, sedan pratar vi om det och sedan gör vi djuret. Jag hade förberett med att göra ett spindelnät i fönstret (fick idén av läraren G som hade ettan förre året) med tråd, spik och hammare. Spindlarna gjorde vi med piprensare som jag hade klippt i lika långa längder i olika färger. Eleverna fick räkna ut hur många delar de behövde för att göra åtta ben (varje del skulle bli två ben) och så fick de välja färg. Spindlarna var enkla att göra, vi tvinnade ihop dem på mitten. Sedan fick de skriva sina initialer på en tejbit som vi satte under magen (ännu en toppen idé från G, typ som fångaran i fortet 😉 och sedan satte de upp sin spindel i nätet.

20130227-201931.jpg

Skolan

Lärare i årskurs 1

Jag har börjat jobba som lärare i årskurs 1, jättespännande men pirrigt! Ska jag lyckas få dessa juveler att lära sig läsa och skriva och få dem att tycka att matte är roligt och att de faktiskt kan!? Och kommer de att känna sig trygga i skolan och i klassen? Det är mycket som är så viktigt för barn när dom är 7 år och det är viktigt att skolan blir en trygg miljö där de känner att de lär sig med glädje! Enorm press men samtídigt en härlig utmaning.

Jag började med att gå en kurs i Trageton, som går ut på att ”Skriva sig till läsning”. Vi kommer använda datorer och eleverna kommer att få skriva på datorn istället för att traggla med att försöka forma bokstäver som kan vara svårt. Glädjen att skriva ska vara nyckeln som gör att eleverna kommer att lära sig både att skriva och läsa mycket forrtare än med tradiotionell läs- och skrivinlärning. Det ska bli superkul 🙂