Den magiska kulan, Läskort, Skolan, Svenska, Svenska år 1

Läsläxa i ”Den magiska kulan”

Den här veckan kommer eleverna få hem sin läsläxa i ”Den magiska kulan”. De kommer få läxan i A respektive B-boken beroende på var i sin läsutveckling de befinner sig. Jag läser alltid texten i C-boken på fredagen, innan de får hem sin läxa, och även på måndagen. Då får de hela berättelsen och ett sammanhang. De får även träna på hörförståelse och vi går igenom ord och fraser från texten. I A-boken är det inte så mycket text men i den är det heller inte meningen att de ska få en text med en handling utan de ska i den boken lära sig enkla ordbilder som upprepas och känna att de kan läsa. Handlingen har de fått uppläst för sig.

Inför läsläxan har jag skrivit ett läskort som vi använder på skolan. Där kan föräldrar och jag skriva kommentarer under varje vecka om hur vi upplever elevernas läsutveckling.

Vill ni använda läskortet så finns det här:

Skriv ut läskortet i liggandes orientering och dubbelsidigt med kommandot ”vänd sidorna längs kortsidan”.

Ordbilder, Skolan, Svenska år 1

Inför läsläxan

Nu har vi kört igång ordentligt och vi har börjat med läsinlärningen för fullt. Som läxa innan vi börjar med ”Den magiska kulan” är vanligt återkommande ordbilder, ordbilder som vi arbetar med i skolan på olika sätt. De som kommit lite längre i sin läs- och skrivutveckling får en annan läxa.

Dels så har vi ordbingo varje vecka och dels så jobbar vi med ordbilderna och bildar meningar när vi skriver på iPads. Då arbetar vi både med bokstäver, bokstavsljud, ordbilder och meningsbyggnad.
Det som är så bra när man skriver på iPads är att eleverna själva kan skriva på sin egen nivå, de lär sig också av varandra vilket är toppenbra.

Jag brukar börja lektionen med att vi tillsammans kommer på några meningar som jag skriver på tavlan. Vi har mini-whiteboards också som jag kan skriva meningarna på för de som behöver det.

Nu arbetar vi med ordbilder som hej, jag, och, är, en och ett.

Jag har tidigare använt ordbingo som hette den svarta kattens ordbingo på lektionsbanken så jag gjorde ett eget och tog ett namn som påminde om det namnet, därför fick det heta ”Den randiga tigerns” ordbingo.

När jag jobbar med ordbingo så går vi igenom alla ord tillsammans i klassen, jag skriver dem på tavlan och sedan får eleverna spela två och två. Jag drar ett ord i taget och stryker under det på tavlan, så eleverna både får höra ordet och se ordet. De kryssar sedan på sin bricka. När de får bingo så har jag infört att man håller upp ett finger, två fingrar, tre fingrar osv för varje rad de för bingo så det inte blir så mycket skrikandes av ”Bingo”, för många elever blir det väldigt rörigt med mycket ljud. Samtidigt kan jag säga ”Bra att du hittade alla ord på din bricka” osv.

Som läsläxa de första veckorna arbetar eleverna med ordbilder på olika sätt. I det här dokumentet finns tre läsläxor som jag skriver ut dubbelsidigt. De som har kommit lite längre i sin läs-och skrivinlärning har jag skrivit egna texter till och de har fått svara på några frågor till texten.

Lära in ute, NO, Skolan

Nynäshamns naturskola

En gång om året går vi till Naturskolan som bara ligger en kort promenad från vår skola. I årskurs 1 arbetar vi med tema småkryp. I skolan arbetar vi både med förarbete och efterarbete och i år gjorde vi en småkrypsbok.

På Naturskolan träffade vi Robert Lättman-Marsch som berättade om olika småkryp och guidade oss runt. Vi fick samla in småkryp med hjälp av olika metoder; håvar, förnasåll, vitt paraply och insektssugen. Insektssugen använder eleverna med blandad förtjusning. Man ska suga in i det ena sugröret och hålla ner det andra sugröret mot insekten, när man suger åker insekten in i behållare. Glädjetjuten avlöser varandra.

Skolan

Nytt läsår och ny klass

Nu är det nya läsåret snart här. Jag kommer få en ny klass som jag ska följa i tre år och det kommer bli jätteroligt och så spännande att lära känna dem.

Jag har varit ledig i åtta veckor och det har varit så skönt. Jag har verkligen kunnat återhämta mig. Sista året med min årskurs trea var verkligen intensiv. Dels har de längre dagar, det är fler ämnen och lektioner som ska planeras och utvärderas men eleverna blir också äldre och man får ta sig an andra utmaningar än tidigare. Jag jobbar också väldigt intensivt. Mycket på jobbet och mycket hemma. Dels för att jag tycker det är roligt men också för att jag vill ha välplanerade lektioner, få tid till reflektion och kunna utvärdera mina lektioner, upplägg och dagar.

Nu kommer ett nytt läsår med nya utmaningar.

Detta läsår ska vi arbeta mindre med läroböcker, så jag ska börja med min årskurs etta utan mattebok vilket jag tror kommer bli bra. Jag har funderat lite över sommaren hur jag vill arbeta och med vad vi ska arbeta. Det är bra att ha lite idéer och sedan får man se om det passar klassen också, annars får det bli justeringar. Det kommer bli mycket praktiskt matte och en hel del utemattelektioner.

Något som min förra klass fastnade för var Grej of the day och jag tror och hoppas att min nya klass kommer gilla lika mycket som dem. Det gick så himla bra att fånga hela klassen med GOTD. Även de som tyckte att läsa och skriva var jobbigt fick vi med.

Vi har en ny läsebok i årkurs 1, ”Den magiska kulan”. Eller ny och ny, vi har haft den på skolan i två år. Sist jag arbeta med en årskurs etta så hade vi ”Förstagluttarna” så den blir ny för mig. Min åk trea hade ”Nyckeln till skatten” som är i samma serie som ”Den magiska kulan” så jag är bekant med huvudrollsinnehavarna Asta, Bea och Cesar. Det ska bli roligt att ta sig an den boken.

Jag kommer även arbeta med att eleverna får skriva på iPad och kommer då utgå från texten och de ordbilder som de tar upp i texten i boken. De får då skriva ordbilder och meningar på iPad två och två. De ritar sedan en bild till sin text för att träna på finmotoriken och pennfattning. Sist så ska de läsa upp sina texter för klassen och det brukar vara så uppskattat.

Skolan

Skolavslutning

Nu har vi haft skolavslutning för våra treor. 3 år. Det har gått fort. Och ibland har vi tänkt att det är så lååångt kvar till sommarlov. Lycka, slutkörda, glada, trötta, förväntansfulla. Ja, allt i en salig blandning under den senaste tiden.

Oj, så mycket känslor som väller upp. Känns otroligt konstigt att lämna klassen som vi haft i tre år. Det är så intensivt i slutet av trean, vi har gjort så mycket utflykter och aktiviteter så man hinner inte riktigt tänka på skolavslutningen som snart stundar. Jag måste säga att även om jag är förberedd på det här, så är jag samtidigt inte det.

Jag fick så många fina kort, tavlor och brev från mina elever. Och vilket blomsterhav! Och så många minnen som jag kommer bevara i mitt hjärta <3

Jag och Rayén har jobbat tillsammans i 2,5 år. Man har ju alltid elever som behöver det där lilla extra, lite extra stöd, lite extra trygghet. Vi har kompletterat varandra så bra. Vi har samma människo- och barnsyn. Vi har jobbat som ett team, kunnat ligga steget före för det mesta och vetat hur våra elever fungerar och vad de behöver. Vi litar verkligen 100% på varandra. Och när man vet att en annan person tänker och agerar lika som en själv är det inga problem att lämna över ansvaret till varandra. Det är så skönt. Och det är så viktigt.

Nästa läsår så kommer jag ha en ny årskurs 1. Under sommaren kommer det att sjunka in att mina elever som jag nu lämnat kommer börja i årskurs 4. Man hinner gå igenom mycket tillsammans under tre år. De flesta blir kvar i samma skola så jag kommer få träffa dem på väg till matsalen, idrottshallen eller ute på raster. Tur det <3

Jag kommer få en ny klass som jag ska följa i 3 år och det kommer bli jättespännande, även om det känns jättekonstigt att ”vår” klass inte är ”vår” längre.

Läsvecka, Martin Widmark, Skolan, Svenska

GODT Martin Widmark

På höstterminen i år 3 har vi Martin Widmark som tema på barnboksveckan, eller vi kallar veckan för läsveckan. Vi ska gå till biblioteket som ska ha boksamtal med oss om Martin Widmark. När vi har haft det och eleverna har blivit presenterade för några av hans boktitlar ska jag grejja om Martin Widmark. Under läsveckan ska vi läsa för vår fadderklass 1B, det gjorde vi förra året också. Det är så himla mysigt. Eleverna är indelade i 5 grupper och vi kommer läsa tillsammans vid tre tillfällen. Ett tips för de som inte nått så långt i sin läsutveckling är att lyssna på ljudbok istället.

Jag har börjat med grej of the day vilket gör att jag får med hela klassen. Alla älskar grej of the day och jag får med alla elever i skrivandet.  Så här kommer en GOTD om Martin Widmark 🙂

Appar, Engelska, Matematik, Skolan, Svenska

Appar som används flitigt i mitt klassrum

Jag har några riktiga favoriter i klassrummet när det gäller appar. Jag tycker det är så himla bra att använda sig av apparna i kombination med laborativt- och teoretiskt material.

SKOLSTIL 2 (Pris: 75:-)

När det gäller svenska så använder vi Skolstil 2 som är ett skrivprogram som är väldigt lätt att använda. Den har inbyggd talsyntes och bokstavsljudet hörs när man trycker ner bokstaven på tangentbordet vilket är väldigt bra. Den läser också upp ordet vid mellanslag och hela meningen vid skiljetecken. Man kan få hela texten respektive delar av texten uppläst om man markera den och klickar på högtalaren. Man kan ställa in appen om man exempelvis vill att den automatiskt ska använda versal efter punkt, om man vill använda stavningskontroll eller förstora texten.

Bokstäverna är framtagna specifikt för att de ska se ut som de bokstäver som man skriver för hand vilket är svårt att hitta med andra typsnitt (som exempelvis finns i Word eller openOffice). Appen är också perfekt att använda sig av när man använder sig av metoden ASL, att skriva sig till läsning.

Appen passar perfekt för den som tycker det är svårt med läsning- och skrivning och för de som inte har svenska som modersmål. Men alla i min klass gillar att skriva på iPaden och i Skolstil.

Enda minuset som jag ser är att man inte kan få tillbaka raderad text… Vilket tyvärr händer ibland.

SE BOKSTAVSLJUDEN (gratis)

Den är perfekt om någon elev har svårt att uttala vissa språkljud eller inte har svenska som modersmål (och uttalar språkljudet på sitt modersmål på annat sätt). Det finns två aktiviteter, bokstavsljud med animationer och identifiera bokstavsljud.

I bokstavsljud med animationer visas olika animationer hur bokstavsljudet uttalas med munnen och man hör ljudet på bokstaven när man trycker på någon av bokstäverna.Man ser tydligt skillnad på vilka bokstäver som är vokaler respektive konsonanter.

Identifiera bokstavsljud innebär att man först lyssnar på ett ord som sägs och man ska identifiera intitalljudet. Om ordet är gris så kan man exemplevis få välja på initialljud ”lll”, ”g” eller ”mmm” och man ska då välja rätt ljud och dra det in i en ruta. När man valt rätt kommer hela ordet upp som text. Och man får en stjärna 🙂

MOJI KLOCKIS (Pris: 20:-)

Moji Klockis är en superbra app när man vill lära sig klockan. Den har sex olika svårighetsgrader och den börjar först med hel och halv för att sedan gå vidare till kvart över och kvart i osv. I appen får man dels lära sig hur man ställer visarna och hur man säger klockslaget etc. Att man får ändra visarna gör att man lär sig vilken visare som är tim- respektive minutvisare, man får även höra hur man utrycker tid vilket framförallt är viktigt när de gäller de icke-logiska uttrycken som fem i och över hel/halv, kvart i och kvart över osv. Tycker man att klockan är svår är detta ett jättebra hjälpmedel.

KING OF MATH JUNIOR (Pris: 30:-)

Här tränar man taluppfattning, de olika räknesätten, huvudräkning och problemlösning. Appen utmanar elevernas matematiska tänk och det är nog därför som det är så populärt. Spelet har 10 olika områden som förutom taluppfattning och de fyra räknesätten är geometri, jämföra, pussel, mäta och bråk. Varje uppgift illustreras av en bild vilket gör att de får syn på matematiken på olika sätt. Superbra spel där man lär sig den grundläggande matematiken och eleverna älskar att spela spelet.

FUN ENGLISH (den första boken gratis, den handlar om färger. Sen kan man köpa varje del för 29:- eller alla böcker för 139:-)

En jättebra app där man lär sig och tränar engelska ord genom memory, stavning, sånger, man lyssnar efter ordet och gör något (ex smäller ballonger i samma färg), övar på korta meningar etc. De kategorier som finns är färger, djur, skola, tal, mat, fordon, kroppsdelar, kläder, djur som bor i havet. Varje kategori har flera olika minispel. Mina elever tycker om den här appen.

Skolan, SO

Smycken med bärnsten

Nu har jag och klassen gjort smycken med bärnsten och läderband. Vi gjorde halsband/ armband och använde oss även av träkulor. Det kändes någorlunda tidsenligt, trä, läder och bärnsten 🙂 Det var jätteroligt och det blev fina smycken.

Bärnsten är härdad trädkåda och den är flera miljoner år gammal. Under stenåldern började man göra smycken med bärnsten. Har man tur kan man se spår av insekter och fossiler i dem. Runt baltikum finns det mycket bärnsten och de varierar i färg. Vill man kolla om bärnstenen är äkta kan man göra det på olika sätt, bärnsten brinner och doftar då kåda. Man kan istället för att elda upp den värma en nål och och testa mot stenen. Man får vara lite försiktig med bärnstenen då den krossas lätt. Det finns både rå och slipad bärnsten att köpa. Jag köpte baltiska bärnstenar hos Stoneshop.

Stenarna jag köpte hade 1mm stora hål så jag köpte läderband som var 0,8 mm breda. Man kan inte dra och slita i dem, då de lätt går av, för de är så pass tunna. Jag klippte 50 cm bitar av läderbanden. De som ville göra ett armband vek bandet dubbelt och knöt sedan en ögla längst upp (lagom stor så en pärla kan träs in, öglan fungerar som lås för armbandet när man har det på sig). De som ville göra halsband fick ett stavlås så de enkelt kunde sätta på och ta av sig halsbandet.

image

image

image

image

Här finns lite tips på smycken som man kan göra så får man modifiera dem efter tycke och smak:
Läderarmband med stenar
Läderarmband med pärlor