RSamtidigt som vi har läsvecka och uppmärksammar barnboksveckan så läser vi kapitel fem i ”Den magiska kulan”. Jag läser alltid veckans kapitel i C-boken varje fredag och varje måndag, vi går även igenom svåra ord och uttryck. Nästa vecka kommer vi arbeta med bokstaven R på flera olika sätt, framförallt genom att känna igen bokstaven och lyssna efter bokstavsljudet i olika ord för att alla elever ska bli säkra på kopplingen mellan bokstav och bokstavsljud.
R kan vara lite krångligt att uttala och jag kommer därför arbeta med lite olika övningar som ramsor som ”Bagare Bengtsson bor bredvid berget….” och ”Hallå där, köp blåbär…” och sånger som ”Var bor du lilla råtta” och Per Olssons bonnagård-melodin men sjunger om ord som börjar på R, och här kan man variera i oändlighet beroende på vilket bokstavsljud man arbetar med;
”Vilket ljud börjar orden på:
ramla, röra, rak.
R är ljudet de börjar på:
Ramla, röra,rak
Med ett r, r här….”
Alla övningar finns med i Ann-Katrin Svenssons bok Språkglädje som är jättebra. Vi kommer även arbeta med ordbilderna det och här genom att läsa dem och skriva dem i meningar på iPad.
Som vanligt arbetar vi med arbetsbladen från arbetshäftet i klassrummet, jag drar upp den på Smartboarden och då kan jag och eleverna hjälpas åt att säga orden, ljuda, ringa in, dra streck och skriva. Sedan gör de samma sak igen på sina egna arbetsblad. Orden vi lyssnar på och skriver på arbetsbladet är ram, ros, röd, orm, kor, arm, ris, bur. Vi läser meningar med Här är en och Här är ett och så får eleverna dra ett streck mellan rätt mening och bild. De får sedan träna på att läsa början på meningarna och skriva orden kula, ros, orm och sol.
Här finns arbetsbladet med bokstaven Rr och ordbilderna det och här och läsförståelsefrågor till kapitel 5. De elever som läser B-boken och läser med flyt och har läsförståelse kan svara på läsförståelsefrågorna. Mina elever läser då alltid kapitlet först i små läsgrupper och svarar på läsförståelsefrågorna tillsammans. Svaren på frågorna är: 1. De spelade ruta, 2. De skulle önska flera saker och testa 3. Hon skulle spela match, 4. För att hon inte satt kvar på verandan.
UTDRAG UR DET CENTRALA INNEHÅLLET I SVENSKA FÖR ÅK 1-3:
Läsa och skriva
- Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll.
- Handstil och att skriva med digitala verktyg.
- Språkets struktur med stor och liten bokstav, punkt, frågetecken och utropstecken samt stavningsregler för vanligt förekommande ord i elevnära texter.
- Alfabetet och alfabetisk ordning.
- Sambandet mellan ljud och bokstav
Hej
Jag förstår inte uppgifterna där det står Skriv ord. Hur kan det vara möjligt när ni är inne på den femte bokstaven och eleverna kan inte skriva eller ljuda mer än fem bokstäver?
Det jag menar är ok det skulle vara logiskt med ord såsom ROS eller RAM då ni tidigare hade jobbat med dessa bokstäver. Men RÖD eller RIS innehåller bokstäver som eleverna inte har jobbat med.
Hej, jag arbetade med arbetsbladet parallellt med läseboken ”Den magiska kulan A” i årskurs 1. Varje arbetsblad hör ihop med ett kapitel i boken. Arbetsbladen handlar framförallt om att koppla samman bokstavsljud med bokstavsform, forma bokstäver och att träna på att ljuda ihop ord. De har redan mött bokstäverna i förskoleklass då de arbetade med en bokstav i veckan. Eleverna arbetade inte enskilt med bladen utan jag, tillsammans med eleverna, sa orden, lyssnade efter bokstavsljud och skrev bokstäverna/orden (jag på smartboard eller whiteboard och eleverna på sitt papper). Innan höstlovet började eleverna få hem läsläxa. I det här kapitlet, kapitel 5, har de alltså läst sin läsläxa i fem veckor och stött på en massa ord med alla möjliga bokstäver.
Hälsningar Cathrine