GOTD

GOTD Öland

När vi arbetade med Öland i Djurspanarna så gjorde jag en GOTD om Öland, som är Sveriges minsta landskap. Vi har tidigare arbetat med rymden och då fick vi lära känna Björndjuret i Rymdstyrelsens berättelse Leia och björndjuren. Leia är i berättelsen på utflykt på just Stora Alvaret på Öland och får då med sig hem björndjur, utan att veta om det (de är ju så små att vi inte kan se dem med blotta ögat).

GOTD Öland

Nyckeln till skatten, Svenska år 3

Nyckeln till skatten kap 3

I kapitel 3 så lägger ABC-klubben först ner sin klubb men något får dem att ändra sig, ett nytt fall! Vilken tur annars hade väl boken slutat här 😉

Vi kommer arbeta med med frågor på ytan, under ytan och på djupet-frågor under denna veckan på olika sätt bland annat i Nyckeln till skatten Språknycklar sidan 12-13 och i arbetsboken kommer vi träna på att återberätta kapitlet med hjälp av nyckelord.

När jag skriver läsförståelsefrågor till läxan är det inte alltid helt enkelt. Är det för lätta eller för svåra frågor? Jag utgår ju alltid utifrån mina elever och ibland kan jag ge På väg frågor till en elev som läser A boken och tvärt om. Allt beror på var det ligger i sin läs- och skrivutveckling. Just läs och skrivutvecklingen går ju inte alltid hand i hand. Man kan ha lätt för att läsa men svårt att skriva eller ha svårigheter att förstå texten man läser.

Här kommer läsförståelsefrågorna till läsläxan:

Läsförståelsefrågor till Nyckeln till skatten på väg kap 3

Läsförståelsefrågor till Nyckeln till skatten A kap 3

Läsförståelsefrågor till Nyckeln till skatten B kap 3

 

Djurspanarna, NO, SO, Svenska, Tema En resa i Sverige

Tema Sverige – Djurspanarna kap 1-6

Vi har börjat med Tema Sverige. Vi utgår från läseboken Djurspanarna som vi tidigare har haft som läsläxa i årkurs 3. I boken reser en familj genom hela Sverige i jakt på landskapsdjur. På vägen så lär vi oss en hel del fakta om landskapen men framförallt om djuren.

Jag läser högt ur boken och så jobbar vi med de olika landskapen på olika sätt. Tanken är inte att lära sig allt om olika landskap utan vi arbetar med läs- och skrivinlärning. Vi kommer att uppmärksamma något i varje landskap som utmynnar i en grej of the day, bilduppgift eller en faktatext med ett av landskapsdjuren. Vi kommer också arbeta med kartan, väderstreck och världsdelar i förhållande till Sverige. Vi använder sugarböcker och alla elever gör en egen Sverige-bok.

Första veckan arbetade vi med kapitlen 1-6 och landskapen Södermanland, Östergötland, Småland och Öland. Det blev många kapitel eftersom vi inte kommit igång med läsläxan och arbetet med “Nyckeln till skatten” än.

Vi har gjort två GOTD, en om Stockholms slott (Södermanland) och en om Sveriges minsta landskap Öland. De finns här:
GOTD Stockholms slott
GOTD Öland

Eleverna har också skrivit en faktatext om uttern som är Smålands landskapsdjur. Vi använde korta texter med fakta som eleverna skrev en sexfältare utifrån med hjälp av den kooperativa strukturen Kloka pennan. De arbetade i par och fick rollerna Läsare och skrivare. Läsaren läser texten och skrivaren skriver stödord i sexfältaren. Jag gillar den strukturen, det får verkligen alla elever att bli delaktiga vilket annars kan vara svårt när eleverna arbetar i par eller grupp. När sexfältaren var ifylld kontrollerade eleverna tillsammans så att de hade fått med alla viktig fakta och skrev sedan en faktatext utifrån stödorden som de satte in i sin Sverige-bok.

Här finns en faktatext utter
Här finns en Sexfältare_djur.
Läs mer om strukturen kloka pennan på kooperativt.com.

På bilden denna vecka ritade vi en delfin när vi läst kapitlet om Östergötland då de gjorde ett besök på Kolmården och delfinariet i boken. Eleverna tecknade en Kawai delfin som de målade med akvarellpennor och sen med pensel och vatten.

På musiklektionen sjöng vi bland annat Sverige är ett avlångt land och Lille katt (för lite koppling till Småland). Vi köpte en licens till Musikoteket till skolan (den gäller för hela skolan i 12 månader) och där finns massor med texter och musikbakgrunder. Perfekt om man vill lära sig lite nya sånger (eller lyssna på gamla godingar).

Landskapsvapnen hittar du hos Unga Fakta

Centralt innehåll

Svenska årskurs 1-3

Läsa och skriva

  • Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll.
  • Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord och bild samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.
  • Enkla former för textbearbetning, till exempel att i efterhand gå igenom egna och gemensamma texter och göra förtydliganden.
  • Handstil och att skriva med digitala verktyg.
  • Språkets struktur med stor och liten bokstav, punkt, frågetecken och utropstecken samt stavningsregler för vanligt förekommande ord i elevnära texter.

Berättande texter och sakprosatexter

  • Beskrivande och förklarande texter, till exempel faktatexter för barn, och hur deras innehåll kan organiseras.

Naturorienterande ämnena i årskurs 1-3

Året runt i naturen

  • Djur och växter i närmiljön och hur de kan sorteras, grupperas och artbestämmas samt namn på några vanligt förekommande arter.

Samhällsorienterande ämnena i årskurs 1-3

Att undersöka verkligheten

  • Rumsuppfattning med hjälp av mentala kartor och fysiska kartor över till exempel närområdet och skolvägar, såväl med som utan digitala verktyg. Storleksrelationer och väderstreck samt rumsliga begrepp, till exempel plats, läge och gräns.

Att leva i världen

  • Jordgloben. Kontinenternas och världshavens lägen på jordgloben. Namn och läge på världsdelarna samt på länder och platser som är betydelsefulla för eleven.

Bild årskurs 1-3

Bildframställning

  • Teckning, måleri, modellering och konstruktion.

Musik årskurs 1-3

Musicerande och musikskapande

  • Sång och spel i olika former: unison sång, kanon och växelsång samt ensemblespel.
Nyckeln till skatten, Svenska år 3

Nyckeln till skatten kap 2

Nästa vecka läser vi kapitel 2 i Nyckeln till skatten. Då får vi följa med Asta och hennes klass på ett museum. Vi får veta att det finns en försvunnen skatt och att det står om skatten på en runsten (bra koppling om man samtidigt eller snart ska arbeta med forntiden).

I arbetsboken kommer vi arbeta med nyckelord och lucktext och återberätta texten både muntligt och i text. Vi kommer också att arbeta med läsfixarna spågumman, frågeapan, detektiven och cowboyen som finns i Språknycklar. Spågumman förutspår vad texten/boken handlar om genom att titta på titel och bilder, frågeapan ställer sig frågor till texten (vilka frågor dyker upp hos dig själv när du läser texten), detektiven reder ut svåra ord eller något man inte förstår och cowboyen sammanfattar texten.

På bilden denna vecka så kommer eleverna få göra en runsten och skriva med runor med hjälp av en run-nyckel. I lärarhandledningen till Nyckeln till skatten så finns det en runsten som kopieringsunderlag och även en run-nyckel. Vi kommer att använda en run-nyckel med hela alfabetet från Unga fakta. De får träna lite på kopieringsunderlaget för att sedan på bilden göra en runsten med runskrift med oljepastellkritor och vattenfärg.

Här finns läsförståelsefrågorna till läxan:
Arbetsblad till Nyckeln till skatten på väg kap 2
Arbetsblad till Nyckeln till skatten A kap 2
Arbetsblad till Nyckeln till skatten B kap 2

Nyckeln till skatten

Nyckeln till skatten kap 1

Nu ska vi börja läsa Nyckeln till skatten och då skickar jag med en läxa med hem med läsförståelsefrågor. De elever som inte har kommit så långt i sin läs- och skrivutveckling kommer att få läsa delar av kapitlet i på väg – boken (och lyssna till texten med inläsningstjänst). De ligger ju såklart på olika nivå så de får material som vi har arbetat med tidigare till “Diamantjakten” som repetition.

Här finns arbetsbladen med läsförståelsefrågor:

Nyckeln till skatten på väg kap 1

Nyckeln till skatten A kap 1

Nyckeln till skatten B kap 1

Diamantjakten

Memory och ordbilder till Diamantjakten

Har du elever som inte riktigt kommit igång med läsningen i årskurs 2 så har jag gjort två memory med ordbilder som eleven kan träna på innan eller samtidigt som hen läser “Diamantjakten på väg” tillsammans med vårdnadshavare eller dig som lärare. Har ni inläsningstjänst kan eleven lyssna på Diamantjakten och samtidigt följa med i texten i boken.

Vissa ord behöver säkert förklaras innan eftersom bilderna inte är plockade från boken och ser lite annorlunda ut.

Skriv ut, laminera, klipp, spela 🙂

Memory/ordbilder till Diamantjakten kapitel 1-8

Jag gjorde även arbetsblad till läsläxan som eleven gjorde hemma eller i skolan med mig. Den finns på tre nivåer och till de som läser “Diamantjakten på väg” finns en lite enklare. Mina elever som läste på väg behövde mycket stöttning i början och då läste jag/vårdnadshavare och de svarade på frågorna som jag skrev på en mini-whiteboard och de skrev av. Arbetsbladen finns i ett häfte och ligger under Diamantjakten i menyn (jag bifogar även en Diamantjakten på väg här).

Diamantjakten På väg läsförståelsehäfte

Den magiska kulan, Ordbilder, Ordbingo

Memory och ordbingo till “Den magiska kulan”

Så har ett nytt läsår kommit igång. Har ni börjat med läsläxorna än? Vi ska skicka hem läsläxan nu på fredag. Spännande 🙂

I början av årskurs ett brukar vi arbeta mycket med ordbilder. Vi arbetar med vanligt förekommande ordbilder men också ordbilder som förekommer i de första kapitlen i “Den magiska kulan”. Sedan tidigare har jag tipsat om ordbingo som vi brukar spela varje vecka innan vi börjar med läsläxan (det finns i två olika versioner) och här kommer också två memory som kan lamineras och klippas. De matchar orden som jag har på de sex första arbetsbladen till “Den magiska kulan” (som finns i inläggen för kapitel 1-6 samt i arbetshäftet, inläggen hittar du under “Den magiska kulan” i menyn).

Memory till kapitel 1-6 “Den magiska kulan”

“Den magiska kulan” bingo kapitel 1-3

“Den magiska kulan” bingo kapitel 4-5

Arbetshäfte år 1 till “Den magiska kulan”

Diamantjakten, Svenska år 2

Läsförståelsehäften till Diamantjakten

Jag har satt ihop läsförståelsefrågorna som jag skrivit till Diamantjakten i tre häften. Ett till varje nivå och de passar till “På väg”-, A- och B-boken. Jag började med arbetsblad till På väg- boken från och med kapitel 11 men nu har jag gjort arbetsblad även för de tio första kapitlen i boken och de sitter nu i häftet. Vi har arbetat med arbetsboken till Diamantjakten i skolan och arbetsbladen (som nu sitter i ett häfte) har eleverna haft i läxa och gjort hemma eller på läxläsningen i skolan. Hur vi arbetade med de olika kapitlen kan du läsa under inlägget till varje specifikt kapitel (klicka då på Diamantjakten i menyn så får du upp alla inlägg om boken).

Vill man så skriver man ut varje sida som A4 (för de som behöver mer plats för att skriva) och binder ihop med en spiral, men det går lätt att skriva ut häftet som en bok. Jag brukar då öppna dokumentet i Acrobat reader och skriva ut därifrån. Man väljer häfte under Anpassning av sidstorlek och sidhantering.

Här finns häftena:

Bild, GOTD, Teknik

Lotusblomman

Min kollega Thomas hittade en jättefin origami lotusblomma som vi skulle göra på bild och teknik-lektionen. Då gjorde jag en GOTD om lotusblomman som vi hade i början på veckan. Jag kan inte så mycket om den själv och det var inte så lätt att hitta fakta om den på nätet heller. Det är en helig symbol inom buddismen och hinduismen så det mesta jag hittade var kopplat till det. Det fanns även ganska mycket information på Wikipedia men det är ju bra om man kan koppla den till andra källor också. Men jag fick ihop en tillslut iallafall.

Blommorna vek eleverna i slutet på veckan. Den första var lite svår men det var så roligt att de ville göra en till och en till. Och det blev ju såklart lättare och lättare att vika dem. Så häftigt! Vi tittade på det här klippet: https://www.youtube.com/watch?v=xfBD8djzDlo. Den har tydlig arbetsgång och tydliga instruktioner. Vi stannade, backade, spolade fram 🙂