Den magiska kulan, Ordbilder, Skolan, Svenska, Svenska år 1

Den magiska kulan kapitel 12

DDen här veckan arbetar vi med bokstaven Dd och ordbilderna den och det. Det är lätt att blanda ihop Dd med Bb, det är inte så konstigt då de är så lika, så vi ska prata om olika strategier för att kunna se och höra skillnad på dem.

Det är bra att prova att säga dem tillsammans och känna att att när man säger B pressar man samman läpparna och när man säger D så placerar man tungan precis bakom den övre tandraden. Vi ska även använda vårt väggalfabet och bordsalfabet, visa, prata och testa att bära och dra med kroppen, läsa och skriva Dd. Det finns många bilder som man kan använda, men det är bra med många olika strategier tänker jag och förhoppningsvis så blir det lättare. Vi ska även prata om dubbelteckning då kapitlet heter ”Kladden och Sladden”.

Vi ska beskriva saker med hjälp av att skriva gåtor. De ska få använda sig av den, det, en och ett med hjälp av receptet:

Den är grå.
Den är stor.
Den har en snabel.
Det är en _____________.

De ska sedan få läsa upp gåtorna för klassen så de andra får gissa. Jag sätter även upp alla deras texter i hallen där alla elever i klassen har varsin plastficka. Där kan de läsa varandra. Andra elever, lärare, syskon och vårdnadshavare kan också läsa. Eleverna visar med stolthet upp sina texter.

Innan de ska skriva sina gåtor har jag ett arbetsblad som vi ska arbeta med så de förstår formen av gåtorna.

UTDRAG UR DET CENTRALA INNEHÅLLET I SVENSKA FÖR ÅK 1-3:

Läsa och skriva

  • Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll.
  • Handstil och att skriva med digitala verktyg.
  • Språkets struktur med stor och liten bokstav, punkt, frågetecken och utropstecken samt stavningsregler för vanligt förekommande ord i elevnära texter.
  • Alfabetet och alfabetisk ordning.
  • Sambandet mellan ljud och bokstav

2 reaktioner till “Den magiska kulan kapitel 12”

  1. tack så jätte mycket för dina fina material, snälla hur gör du den blå stödlinjer, har elever som behöver träna extra på det

    Gilla

    1. Det gjorde jag genom att infoga en figur (valde en rektangel) i word. Sen så färglade jag en del och förstärkte linjen ned mot ”källaren”. Jag valde sedan att lägga ”figuren” bakom texten (man markerar figuren och högerklickar, då får du upp alternativen hur man vill att figuren ska förhålla sig till texten) och skrev sedan bokstaven. Jag brukar få justera ”figuren” lite (den går att flytta för den ligger bakom texten) och ibland ändra storlek och font på bokstaven för att få den att passa beroende på vilken bokstav jag skriver. Även de små prickarna är små figurer som jag infogat. Jag kan mejla dig ett worddokument med dem till dig, hoppas att den behåller sin formatering bara när du öppnar upp den 🙂

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s